Vidensportalen blev pludselig til en forening

Siden sidste generalforsamling har Rygmarvsskadede i Danmarks, specialkreds i Dansk Handicap Forbund, bestyrelse brugt mange ressourcer på at håndtere konsekvenserne af dannelsen af foreningen Rygmarvsskade.info.

17. maj 2024

Skrevet af Dansk Handicap Forbunds forretningsudvalg

Den 11. maj 2023, blot to dage inden specialkredsen Rygmarvsskadede i Danmarks (RYK) generalforsamling den 13. maj 2023, modtog RYK’s bestyrelse en e-mail med overskriften "En ny rygmarvsskadeforening har set dagens lys!". Denne forening var Rygmarvsskade.info, hvis stiftere inkluderede mangeårige aktive medlemmer i RYK.

Målgruppen og formålet i den nye forening er identisk med RYK’s målgruppe og formål. Det har naturligvis skabt en del forvirring og undren, ikke mindst da personkredsen bag den nye forening er mangeårige aktive medlemmer i RYK.

RYK arbejder med en bred vifte af udfordringer, herunder sår, blære-, tarm-, smerter- og spasticitetsproblematikker. Derudover involverer RYK’s arbejde sociale tiltag, arrangementer, sundhedspolitik og meget mere. Den nye forenings udlægning på deres hjemmeside og diverse rygtedannelser, gør, at vi er nødsaget til at komme med vores udlægning af sagen, ikke mindst på grund af den forvirring det har skabt blandt Dansk Handicap Forbunds medlemmer – herunder særligt RYK-medlemmer – samt samarbejdspartnere.

Forhistorie
Stifterne af Rygmarvsskade.info har gennem længere tid været utilfredse med den demokratisk valgte bestyrelse i RYK og dens måde af varetage RYK’s interesser på. I løbet af de seneste år har RYK’s bestyrelse og generalforsamling derfor opfordret flere af stifterne til at søge indflydelse gennem arbejdet i bestyrelsen. Dette har de ikke ønsket.

Alle projekter og opgaver under RYK’s bestyrelse har nogle retningslinjer at arbejde ud fra. Disse projekter skal blandt andet rapportere til bestyrelsen, der løbende følger deres arbejde. Med hensyn til brugen af RYK’s midler vil det altid være bestyrelsen, som har det økonomiske ansvar, og som beslutter anvendelsen af midler til projekterne.

RYK er ligesom hovedforbundet (Dansk Handicap Forbund) afhængige af fondsmidler, legater, arvemidler og velvillighed fra sponsorer. Derfor er der selvfølgelig i Dansk Handicap Forbund interne retningslinjer for at søge midler, for at sikre at specialkredsene, lokalafdelingerne og hovedforbundet ikke spænder ben for hinanden. Uden at følge de interne retningslinjer, vælger personkredsen bag Rygmarvsskade.info i 2021 at søge Vanførefonden om 140.000 kr. til en video om tryksår i RYK’s navn. Trods retningslinjerne blev RYK’s formand først efterfølgende orienteret om, at ansøgningen var sendt ind.

RYK var i forvejen skåret halvvejs ned i bevilling fra Vanførefonden til deres sommerkursus. Forbundet meddelte yderligere RYK’s bestyrelse, at hvis man ikke trak ansøgningen tilbage, ville RYK blive trukket 140.000 kr. i rammebevilling, hvorfor personkredsen blev bedt om at trække deres ansøgning tilbage. Ellers ville det medføre, at RYK’s arbejde med mange andre vigtige opgaver ikke ville kunne udføres og få fatale konsekvenser for RYK’s aktivitetsniveau. RYK’s formand tog i stedet kontakt til RYK’s hovedsponsor Coloplast og fik ok til, at personkredsen i stedet kunne søge de ønskede midler ved dem.

Rygmarvsskade.infos stiftere har handlet illoyalt ved for eksempel skriftligt at bede flere medlemmer af RYK’s bestyrelse om at være ’muldvarp’ og videregive fortrolige oplysninger. Dette er helt absurd og sætter bestyrelsesmedlemmerne i en meget vanskelig situation.

Tryksårspjecen
RYK’s bestyrelse har på intet tidspunkt bedt om, at Rygmarvsskade.infos navn blev fjernet fra tryksårspjecen. Som alle andre sponsorerer ønskede RYK’s bestyrelse blot, at der på pjecen stod, at udsendelsen var sponsoreret af RYK. Men dette ønske kunne ikke imødekommes, så derfor besluttede bestyrelsen ikke at udsende pjecen. I stedet blev pjecen omtalt på RYK’s hjemmeside, hvor der blev lagt et link til den.

Projektlederen fra Såralliancen søgte samarbejde, hvilket RYK’s bestyrelse med det samme sagde ja tak til. Desværre vendte projektlederen kort efter tilbage med besked om, at Rygmarvsskade.info ikke ønskede at arbejde sammen med RYK’s repræsentanter. Trods disse udfordringer har RYK’s bestyrelse fortsat støttet op om Såralliancen med bidrag og støtteerklæringer til arbejdet med tryksår.

Forsøg på samarbejde
Den 17. juni 2023 havde Dansk Handicap Forbund på sit hovedbestyrelsesmøde dannelsen af den nye forening på dagsordenen. Mange var meget chokerede og forundret over metoderne fra Rygmarvsskade.infos side.

På hovedbestyrelsesmødet den 18. november 2023 besluttede man, at formandskabet i Dansk Handicap Forbund skulle forsøge at etablere et fremtidigt samarbejde.

Hovedbestyrelsen besluttede også, at stifterne af Rygmarvsskade.info ikke kan bestride tillidsposter i Dansk Handicap Forbund. Et enkelt medlem fortrød sit virke i Rygmarvsskade.info, hvorfor medlemmet blev undtaget denne beslutning.

Forbundets formandskab har afholdt to dialogmøder med Rygmarvsskade.infos bestyrelse, hvor der blev forsøgt at få etableret et konstruktivt samarbejde.

Desværre viste det sig, at de aftaler, der blev indgået på det første dialogmøde, ikke blev efterlevet af Rygmarvsskade.info. På det andet dialogmøde gjorde de det klart, at de ikke ønskede at samarbejde med RYK.

Dansk Handicap Forbunds forretningsudvalg har ikke yderligere at tilføje til denne sag.

Seneste fokus og perspektiv

Forrige

Et stærkt signal fra en samlet bevægelse: Demonstration på Christiansborg Slotsplads

Næste