Tilskuere til DHF arrangement set med ryggen til kameraet

Vi er en interesseorganisation og et netværk af mennesker med handicap

Dansk Handicap Forbund tager udgangspunkt i det hele menneske. Vi arbejder for at forbedre levevilkårene og skabe et liv med lige muligheder for vores målgruppe: Mennesker med fysisk handicap.

Vi arbejder lokalt, regionalt og landsdækkende gennem lokalafdelinger, udvalg og specialkredse, for at forbedre forholdene på handicapområdet og skabe sociale forbindelser for mennesker med handicap.

Forbundet blev i 1925 skabt af mennesker med fysisk handicap. Læs vores historie ved at trykke lige herunder.

Kampen for et liv med lige muligheder: Dansk Handicap Forbunds historie

Dansk Handicap Forbund er blandt verdens ældste handicapforbund. Her kan du læse om, hvordan vi blev til.

I mange århundreder var der ikke tradition for at tage socialt ansvar for mennesker med handicap, og deres skæbne lå i fattigvæsenets og andres hænder.

Men i slutningen af 1800-tallet var pionererne Hans Knudsen og Johanne Petersen, blandt andre ildsjæle, forgængere i arbejdet med at sikre behandling af mennesker med handicap og mulighed for optræning til at indgå på arbejdsmarkedet.

Drevet af visioner om at gøre mennesker med handicap mere uafhængige og selvstændige (og ikke ligge samfundet til byrde) var de med til at grundlægge Samfundet og Hjemmet for Vanføre i 1872 (i dag kendt som bandagistvirksomheden Sahva), og startede derved et spirende tilbud om hjælp, som kom mange til gavn.

Denne gruppe af mennesker ønskede dog at tale på egne vegne. De ville være herre i eget hus og selv skubbe udviklingen i den retning, som giver mening for dem. Derfor brød de ud i 1925 og dannede forbundet, som i dag er kendt som Dansk Handicap Forbund, hvor medlemmerne selv sætter dagsordenen. For ingen ved bedre, hvor skoen trykker end målgruppen selv.

Igennem organisationens historie har vi været – og er stadig – både aktivister, samarbejdspartnere, videnspersoner, et mødested for ligesindede og en personlig støtte. I dag udgør vi et stærkt netværk med en unik viden på handicapområdet med en ambition om, at ingen skal stå alene. Sammen fortsætter vi kampen for et liv med lige muligheder.

Dansk Handicap Forbund er i dag til stede i størstedelen af landets kommuner i form af lokalafdelinger, men vores sekretariat har kontor i Høje Taastrup på Sjælland.

Vores mission og vision

Hver dag arbejder vi for et tilgængeligt samfund, hvor mennesker med funktionsnedsættelser har mulighed for at leve det liv, de ønsker. Det gør vi blandt andet gennem arbejdet med at gøre hele Danmark klogere på, hvad det vil sige at have et handicap, og hvordan vi gør samfundet tilgængeligt for os alle. Baggrunden for måden vi arbejder på findes i vores værdier:

• Rummelighed og fællesskab: Vi er et medlemsstyret forbund med tro på fællesskabets styrke og muligheder.

• Ansvar: Vi er brobyggere mellem det offentlige, det private og det civile samfund. Vi er medlemmernes kompetente rådgiver og vejleder og nødvendige talerør og vedholdende vagthund.

• Erfaring: Vi er stolte af vores rødder og resultater, og vi udvikler os i takt med tiden og medlemmerne. Vi er en del af handicapbevægelsen og vi samarbejder lokalt, nationalt og globalt.

Du kan læse meget mere i vores strategiplan 2020-2024, som indeholder de grundlæggende principper for, hvad vi gør.

Et handicap

= funktionsnedsættelse +
samfundsskabte barrierer

Hvad er et handicap?
Handicap er et resultat af samspillet mellem personen med funktionsnedsættelse og de samfundsskabte udfordringer, der gør, at man ikke er ligestillet med andre.

Eksempel: Gitte er rygmarvsskadet og lam fra livet og ned. Hun har store udfordringer med at benytte den offentlige transport og kan ikke køre i en almindelig indrettet bil. Derfor bliver hun kompenseret af kommunen med en bevilling til tilpasning af bilen, så alle funktioner kan betjenes fra rattet. Når Gitte sidder i sin specialindrettede bil, er hun ligestillet med alle andre i trafikken.

Et liv med lige muligheder betyder for os, man skal kunne leve et aktivt og værdigt liv ligesom dem inde på den anden side af hækken eller opgangen. Det gælder i alle livets forhold - familielivet, boligen, mobilitet, fritidslivet, uddannelse og arbejdsliv. Vi tror på, at ethvert menneske har stor værdi for fællesskabet og samfundet – uanset, hvor indgribende ens handicap er – det skal handicappolitikken afspejle – ikke kun på papiret, men helt konkret i den hverdag vores medlemmer lever i.

Susanne Olsen, landsformand Dansk Handicap Forbund

Det handicappolitiske fundament

Vores råstof er en unik viden om livet med et handicap. Viden som kommer fra vores medlemmers levede liv. Denne viden udgør fundamentet for vores politiske arbejde.

Vores arbejde er solidt forankret i de danske handicappolitiske grundprincipper, som du kan læse mere om her, og FN’s Handicapkonvention som du finder her.

Vi har fokus på en række af de af FN’s Verdensmål, som ligger i naturlig forlængelse af det arbejde, vi allerede gør. Med dette fokus kan vi sætte vores dagsorden ind i en bred fælles kontekst, som giver os mulighed for at danne fælles front imellem interessepolitisk arbejde i Danmark og vores indsatser i tredjeverdenslande.

Vi støtter vores frivillige, som arbejder lokalt gennem dialog med kommunalpolitikere, og nationalt er forbundet løbende i tæt dialog med Christiansborg, for at sikre ordentlige rammevilkår for handicapområdet bredt set.

Om os. Katrine Ibsen Larsen, projektansvarlig

Kontakt vores projektansvarlige
Katrine Ibsen Larsen

Har du en ide til et projekt eller en begivenhed, som kan gøre en forskel for mennesker med bevægelseshandicap? Eller er I en interessegruppe eller mindre forening, som ikke vil bruge kræfterne på tungt og kedeligt organisatorisk arbejde?

Så er vi parat! I sætter dagsordenen, og vi bakker op.