tre damer ved et bord til DHF arrangement. Dirigenten sidder i midten

Udvalg og netværk

- i Dansk Handicap Forbund

Alt arbejde fra Dansk Handicap Forbund udgår fra medlemsstyrede udvalg. I tæt samarbejde med forbundets sekretariat tegner hovedbestyrelsen og udvalgene således forbundet udadtil og sørger for, at de mange gode tanker bliver til konkret handling og realpolitik.

Gå på opdagelse i forbundet

enten på Min side eller nedenfor (inddelt fra A-Z):

Bygge- og trafikpolitisk udvalg

Dansk Handicap Forbunds bygge- og trafikpolitiske udvalg (BTPU) arbejder med tilgængelighed for personer med handicap til bygninger, transport, udearealer og natur og vejleder konkret efter anerkendte standarder.

Der er mange ting at huske på og tage med i sine overvejelser, når ny bebyggelse skal være tilgængeligt for alle. For eksempel kan ganske få centimeter være afgørende, og et toilet uden armstøtter er uegnet for mange mennesker med handicap. På siden ‘tilgængeligt byggeri og anlægkan du læse mere om udvalgets arbejde. På siden finder du en lang række gode råd og vejledninger til, hvordan du bedst løser opgaven med at gøre samfundet tilgængeligt for alle.

BTPU arbejder for at gøre det så simpelt som muligt at sikre tilgængelighed i bygninger og det offentlige rum generelt med gode løsninger, der er brugbare for alle. Derfor er vi store fortalere for begrebet Universelt Design. Universelt design tager netop afsæt i tanken om at inkludere og sikre alle mennesker lige adgang og deltagelse i det offentlige liv og det offentlige rum.

Har du spørgsmål til ombygning eller nybyggeri kan du få råd og vejledning af vores dygtige tilgængelighedsvejledere, som alle ved, hvad det vil sige at leve med et handicap, og som derfor ved, hvad det kræver at bygge tilgængeligt for alle. Vi har tilgængelighedsvejledere i hele landet, kontakt sekretariatet på +45 39 29 35 55 for mere information.

Bente Rødsgaard, kontaktperson

+45 29 39 35 55, bente@danskhandicapforbund.dk

Forretningsudvalg

Udvalgets vigtigste opgave er at følge den daglige drift af organisationen, og forretningsudvalget kan træffe beslutninger om nye økonomiske tiltag. Forretningsudvalget består af syv medlemmer: landsformanden, næstformanden og hovedkassereren samt fire yderligere medlemmer, som udvælges af hovedbestyrelsen.

+45 20 76 01 01, susanne@danskhandicapforbund.dk

Hovedbestyrelse

Hovedbestyrelsen er Dansk Handicap Forbunds øverste politiske og besluttende organ, som vælges for en periode af to år. Den består af 18 medlemmer, som er udgjort af repræsentanter fra alle led i forbundet. Deres fremmeste opgave er at træffe politiske beslutninger, som harmonerer med forbundets overordnede mål og strategi.

Hovedbestyrelsen vælges på kongressen, som afholdes i lige år. Læs mere om det i forbundets vedtægter.

+45 20 76 01 01, susanne@danskhandicapforbund.dk

Kursusudvalg

Kursusudvalget i Dansk Handicap Forbund står for online-, lokale-, regionale- og landsdækkende kurser til organisationens medlemmer.

Egmont Højskolen og kursusudvalget afholder hvert år i uge 29 et sommerkursus, som henvender sig til børn og voksne med og uden handicap.

Gitte R. Reckendorff Nielsen, udvalgsformand

Lokalafdelinger og regionsrepræsentanter

Dansk Handicap Forbunds lokalafdelinger er rygsøjlen i forbundet. De repræsenterer medlemmerne lokalt og står for en lang række arrangementer og hyggelige sammenkomster, hvor man som medlem kan komme og få en snak med andre, som er i samme situation som en selv. Lokalafdelingerne udgør kort sagt et netværk for vores medlemmer.

Alle lokalafdelinger i forbundet er samlet under to regionsrepræsentanter, hvis opgaver er at støtte lokalafdelingerne på tværs af regionen, arrangere arrangementer for alle regionens medlemmer, udtale sig om forhold i regionen, og se muligheder for samarbejde med andre regioner.

På kortet her finder du kontaktoplysninger til både lokalafdelinger og regionsrepræsentanter.

Find din lokalafdeling

Klik på kortet
for at finde din lokalafdeling

Netværksgruppe: Digitalt udvalg

Danmark har ambitioner om at være det mest digitale samfund i verden. Derfor arbejder Dansk Handicap Forbund for at alle personer med fysisk handicap bliver en inkluderet og en aktiv del af fremtidens digitale verdensbillede.

Der er mange med fysisk handicap, som ikke kommer til at opleve udfordringer med at blive fuldt ligeværdige i fremtidens digitale samfund, men det er ikke alle, der er så heldige. Denne gruppes interesser og behov kæmper forbundet for.

Det er vigtigt, at fremtidens digitale løsninger bliver både økonomisk og fysisk tilgængelige for alle med bevægelseshandicap. Derfor har vi udarbejdet en række pejlemærker for den digitale, politiske kamp, som skal styre retningen for forbunds indsats til gavn for medlemmerne.

Der er tale om overordnede politiske pejlemærker, som skal omsættes alle de steder, hvor forbundet har mulighed for det. Fx hos regeringens udvalg til fremme af digital inklusion.

Læs pejlemærkerne ved at trykke her.

Stig Langvad

+45 31 17 97 23, stig@danskhandicapforbund.dk

billedserie af forældre og børn med funktionsnedsættelse

Netværksgruppe: Forældre med handicap

I slutningen af 2022 samlede medlemmer af forbundet sig om behovet for en ny netværksgruppe for forældre med handicap, som har fokus på, hvad netop de kan bruge hinanden til.

Kontakt:

Frontpersonerne kontaktes via forbundets sekretariat på tlf.: 39 29 35 55 eller e-mail: dhf@danskhandicapforbund.dk

iværksættere med handicap, gruppebillede

Netværksgruppe: Iværksættere med Handicap

Foreningen Iværksættere med Handicap er en del af Dansk Handicap Forbund. Foreningens bestyrelse og frivillige står for styringen af aktiviteter og udformningen af dagsordenen, mens sekretariatet i Dansk Handicap Forbund støtter op om praktiske og administrative opgaver.

Læs mere om foreningen på ivaerksaetteremedhandicap.dk.

Signe Marie Hartvig Daugaard, formand
+45 29 89 61 81, signe@greatminority.dk

Netværksgruppe: Poliogruppen

Poliogruppen er en åben netværksgruppe, hvis formål er at skabe rammer for erfaringsudveksling og spredning af viden om polio og træning af poliopatienter. Gruppen drives af polioramte og deres pårørende.

Gruppen udgiver nyhedsbreve bl.a. med oplysning om Poliocafé-møder. Nyhedsbrevet kan I få ved at skrive til poliopsagensvenner@gmail.com. Find os på Facebook: Polio-Netværket, for poliooverlevere, pårørende og fagpersoner.

Kontakt:

Poliogruppen kan kontaktes via DHF’s sekretariat
+45 39 29 35 55, dhf@danskhandicapforbund.dk

Regionsrepræsentanter

Regionsrepræsentanter i Dansk Handicap Forbunds opgave er at koordinere arbejdet mellem regionens lokalafdelinger. Der holdes jævnligt møder i regionerne, hvor alle lokalafdelinger inviteres til sparring og erfaringsudveksling. Har du spørgsmål eller idéer, der går på tværs af lokalafdelingerne i regionen, er du velkommen til at kontakte regionsrepræsentanterne:

Region Nordjylland:

Kaj Hansen, regionsrepræsentant
+45 22 53 40 73 / +45 20 86 45 54, klitrosen@skagentnet.dk

Region Syddanmark:

Gitte R. Reckendorff Nielsen, regionsrepræsentant

Region Hovedstaden:

Per Bar Kæseler, regionsrepræsentant
+45 24 91 88 89, per@perhk.dk

Region Midtjylland:

Karsten Jensen, regionsrepræsentant
+45 20 14 22 36, kj.dhfnet@gmail.com

Region Sjælland:

Tonny K. A. Ploug, regionsrepræsentant
+45 20 42 66 68, dhfnaestved.formand@gmail.com

Sekretariat

Dansk Handicap Forbund er en medlemsstyret, landsdækkende organisation, som har mere end 40 lokalafdelinger, fire specialkredse og sekretariat i Høje Taastrup. Kontakt sekretariatet.

Social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg (SAPU)

Dansk Handicap Forbund har fokus på det hele liv, og arbejder hver dag for at skabe et liv med lige muligheder og værdighed for medlemmer af organisationen. SAPU arbejder med social- og arbejdsmarkedspolitik fra et handicappolitisk perspektiv. Læs mere om forbundets politiske arbejde her.

I praksis: Det er for eksempel, når vi har haft medindflydelse på, at loven om hadforbrydelser er blevet ændret, så mennesker med handicap opnår bedre beskyttelse end tidligere, eller når vi ser resultaterne af vores fodarbejde i form af konkrete jobmatch mellem virksomheder og mennesker med handicap. Det er også når vi laver lobbyarbejde og deltager i møder på Christiansborg omkring konkrete problematikker – eksempelvis i forbindelse med, at man ikke kan få tilskud til fleksjob efter folkepensionsalderen.

Gitte R. Reckendorff Nielsen, udvalgsformand
+45 40 37 21 90,
gitterrnielsen@hotmail.com

Amputationskredsen

Amputationskredsen (AK) – en specialkreds i Dansk Handicap Forbund – er for dig, som mangler en del af bevægeapparatet enten fra fødslen eller efter amputation senere i livet, dine pårørende, behandlere samt andre med interesse for sagen. Kredsen drives og udvikles af de mennesker, det handler om. Ligesom resten af forbundet gør.

AK udgiver fire medlemsblade årligt, som er målrettet medlemmerne af specialkredsen. Desuden inviterer kredsen til en årlig generalforsamling og jævnlige medlemsmøder.

Læs mere: AMPUTATIONSKREDSENS VEDTÆGTER

Annelise Hansen, formand
+45 40 19 98 61, annelise-hansen@live.dk

Forældrekredsen logo

Forældrekredsen – netværksgruppe for forældre til børn ned handicap

Forældrekredsen samler forældre, der har børn med handicap i alderen 0-18 år. Børn med handicap har, som andre børn, brug for udfordringer for at kunne deltage i aktiviteter på lige fod med andre børn. Kredsens mærkesager er at sikre børn med handicap gode og relevante tilbud i daginstitutioner, skoler og fritidstilbud, og mener, at det er vigtigt at synliggøre børn med handicap som de forskellige børn, de først og fremmest er. Læs mere på kredsens Facebookside .

Forældrekredsen udgiver to blade om året, som er målrettet forældre til børn med handicap.

Gitte R. Reckendorff Nielsen

RYK - Rygmarvsskadede i Danmark

RYK - den største specialkreds i Dansk Handicap Forbund - arbejder for at forbedre levevilkårene for mennesker med rygmarvsskade inden for eksempelvis forebyggelse, behandling, forskning, sociale forhold og ligestilling. Læs mere på RYKs egen hjemmeside: ryk.dk eller Facebookside (link).

Specialkredsen udgiver fire målrettede magasiner årligt, find dem her.

Helle Schmidt, formand
+45 22 50 07 62, hcs@ryk.dk

Ungdomskredsen

Ungdomskredsen (UK) er for dig med et fysisk handicap, der er mellem 15 og 36 år. Specialkredsen arbejder for integration og reel ligestilling mellem unge – med og uden handicap – samt at organisere unge på tværs af sociale og kulturelle skel. Læs mere på UK’s hjemmeside: ungdomskredsen.dk eller Facebookside (link).

Ungdomskredsen udgiver fire blade årligt, som er målrettet medlemmer af specialkredsen.

Ungdomskredsen logo

Ann-Katrine Kviesgaard, formand
+ 45 61 71 10 17, akkviesgaard@me.com

Strandudvalg

Stranden i Charlottenlund har et brugerudvalg bestående af tillidsvalgte i Dansk Handicap Forbund. I daglig tale kaldes det Strandudvalget. Læs mere om brug af Stranden i Charlottenlund under medlemsfordele.

Strandudvalgets medlemmer kommer primært fra de tre lokalafdelinger i forbundet, hvis medlemmer anvender stedet mest. Herudover sidder der også en repræsentant for vinterbaderklubben Spring & Gys. Strandudvalgets opgaver er mangfoldige, men overordnet set er de at sikre aktiviteter og færdsel på stedet, samt at koordinere og samarbejde med den til enhver tid værende forpagter, samt forbundets hovedkontor. Dertil kommer: Indberette om fejl og mangler, skaffe finansiering til aktiviteter, planlægge og afholde aktiviteter, sikre adgangskontrol, indberette om ønsker til forbedringer, deltage i tilgængelighedsvurderinger ved nyanskaffelser og udskiftninger, samt lytte til og svare på praktiske spørgsmål fra brugerne af Stranden.

Driftsansvaret for stranden og koordinationen til eksterne interessenter, som f.eks. pressen, kommuner og A. P. Møller Fonden, ligger hos direktøren i hovedforbundet. Strandudvalget er derfor direktørens og hovedforbundets øjne og ører på stedet, hvorfor udvalgets kommunikationsopgave til direktør og hovedforbund er vigtig.

+45 30 48 12 01, u.trojmer@gmail.com

Udvalget globalt samarbejde (UGS)

Dansk Handicap Forbund er også en international organisation, som samarbejder med en række lande i den globale verden om organisationsudvikling af handicaporganisationer.

Udvalget udarbejder retningslinjer og strategier, som det daglige arbejde er baseret på. Dertil diskuterer de konkrete projekter og engagerer sig i udmøntningen af informationsarbejdet omkring dem. Læs mere om vores globale samarbejder her.

Ulla Trøjmer, udvalgsformand

Bevica Fonden

Søren Møllgaard Kristensen

Fra hovedkontoret