Ny hjemmeside for dem med ledsagekort

Brug den nye hjemmeside til at finde steder, du kan benytte ledsagekortet.

Ledsagekort logo

Foto: Gua Studio

13. maj 2024

Dansk Handicap Forbund (DHF) har netop lanceret en ny hjemmeside med oplysninger om mange af de steder, hvor man kan bruge sit ledsagekort.

I skrivende stund er der 633 steder på hjemmesiden Ledsagekort.dk, og der kommer hele tiden nye til. Det er gratis for stederne at stå på hjemmesiden.

Vi kender nok, hver især, stederne i vores lokalområde, hvor man kan bruge sit ledsagekort, men vi er ikke hjemme i mulighederne i andre byer. Derfor har DHF taget initiativ til at få registreret steder over hele landet.

Den ny hjemmeside er udarbejdet i samarbejde med Danske Handicaporganisationer (DH), som uddeler og administrerer ledsagekortet. Kortet kan blive udstedt til alle med behov for en ledsager, uanset type af handicap, og det har en løbetid på 3 år.

Ansøg om kortet hos DH Brugerservice ved at klikke her.

Om hjemmesiden
Stederne på hjemmesiden opfordres til selv at oplyse om deres tilgængelighed, så det bliver muligt for den enkelte med handicap selv at vurdere, om de kan besøge et konkret sted.

Dansk Handicap Forbund og Danske Handicaporganisationer står ikke til ansvar for tilgængeligheden på de registrerede steder, og vi kan ikke garantere, om det er muligt at komme ind og rundt med fx en kørestol, eller om der mangler pladser til tegnsprogstolken mv.

Vi opfordrer i denne sammenhæng alle med et ledsagekort til at registrere de steder, I kender til, som ikke er synlige på hjemmesiden endnu. Det kan I gøre under fanen ”Tilføj et sted”.

Besøg hjemmesiden Ledsagekort.dk ved at trykke her.

• I 2009 blev det nuværende ledsagekort statsanerkendt via Socialministeriet i forbindelse med fejringen af Danske Handicaporganisationers (DH) 75-års jubilæum.

Kortet administreres af Brugerservice i DH. Hvis man oplever ikke at kunne deltage i samfundets tilbud uden en ledsager, som kan hjælpe med det praktiske, er det også hos DH Brugerservice, man skal ansøge om et ledsagekort.

Vidensportalen blev pludselig til en forening

Dansk Handicap Forbund om ny handicapaftale: menneskeliv er en investering