Privatlivspolitik

Dansk Handicap Forbund tager beskyttelse af dine personlige oplysninger alvorligt, og derfor har vi vedtaget denne privatlivspolitik, hvor du kan læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger er alle slags oplysninger, der direkte eller indirekte kan henføres til dig som privatperson. Ved behandling af personoplysninger forstås enhver aktivitet som involverer brug af personoplysninger.

Dansk Handicap Forbund er dataansvarlig, og vi sikrer, at behandling og beskyttelse af dine personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning:

Dansk Handicap Forbund
Carl Gustavs Gade 3, 2630 Taastrup
CVR.nr.: 55 26 98 15
Email: dhf@danskhandicapforbund.dk

Formålet med behandling af personoplysninger

Vi indsamler og behandler dine personoplysninger i forskellige henseender og altid med bestemte formål. Formålet afhænger af, om du er medlem, kunde, bidragsyder eller lignende hos os, eller om du blot er bruger af vores hjemmeside.
Vi indsamler personoplysninger med følgende formål:

• Oprette dig som medlem
    Ved oprettelse af medlemskab beder vi om dit navn og kontaktoplysninger (adresse, telefon, mail, fødselsdato). Vi kan desuden anmode om dit CPR-nr., hvis du ønsker at få indberettet din donation til Skat.

• Personoplysninger v. generelle henvendelser
    Hvis du kontakter os i forbindelse med generelle henvendelser er det helt op til dig, hvilke informationer du ønsker at videregive til os, herunder om du ønsker at forblive anonym.

• Besøg på hjemmeside

• Udsendelse af nyhedsbrev
    Vi har et nyhedsbrev, som det er frivilligt at tilmelde sig – og du kan altid framelde dig dette igen.
    Vi vil kun sende dig mails, hvis du har givet dit aktive samtykke til dette. Det kræver i første omgang, at du angiver dit navn og din mailadresse, som vi efterfølgende sender en mail til, således at du kan bekræfte tilmeldingen. På denne måde, så sikrer vi, at du rent faktisk selv har tilmeldt dig nyhedsbrevet dvs. afgivet aktivt samtykke.

• Ansøgning til legater
    Ved ansøgning til legater beder vi dig oplyse fulde navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, kontonummer, medlemsnummer og CPR-nummer.

Håndtering af personlige oplysninger i forbindelse med medlemskab

• Når du melder dig ind i Dansk Handicap Forbund, opbevarer vi dine oplysninger i vores medlemssystem. Derudover sendes dit navn, adresse, fødselsdato, telefonnummer og mailadresse videre til den lokalafdeling, du geografisk hører til. Det gør vi, så du kan modtage relevant materiale og information fra din lokalafdeling i forbundet.
    I forbindelse med indmeldelse i Dansk Handicap Forbund spørger vi til, om du har et handicap eller ej. Det gør vi udelukkende til eget brug, da det er et krav for at man kan stemme til lokale generalforsamlinger eller til Dansk Handicap Forbunds kongres.
    Når du melder dig ind i Dansk Handicap Forbund som ordinært medlem, modtager du automatisk et ugentligt nyhedsbrev samt periodevise henvendelser fra sekretariatet og specialkredsen, hvis du er medlem af en.
    Melder du dig ind som støttemedlem, vil du modtage et årligt nyhedsbrev, der fortæller om Dansk Handicap Forbunds arbejder.
    Ønsker du ikke at modtage henvendelser, kan du frit afmelde dig, når du modtager det første gang. Jvf. persondataloven oplyser vi på forespørgsel om registrerede oplysninger, og på baggrund af evt. indsigelser foretager vi sletning i det omfang det ønskes.

• Kontrol og opdatering af personoplysninger
    Vi kontrollerer løbende, at de personoplysninger, vi behandler og opbevarer om dig, er korrekte. Du kan imidlertid hjælpe os med dette ved at meddele os eventuelle ændringer til dine personoplysninger, fx ændring af adresse, telefonnummer og e-mail. Du kan kontakte os via ovennævnte kontaktoplysninger.

• Videregivelse af personoplysninger
    Vi benytter en række samarbejdspartnere, som bistår os med fx IT-drift og administration, hvilket betyder, at vi deler dine personoplysninger med disse partnere. Vores samarbejdspartnere er GroupCare, Prestashop og Squarespace (husk link til privatlivspolitikkerne)

• Vores samarbejdspartnere behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke anvende dem til egne formål. Vi indgår databehandleraftaler med vores samarbejdspartnere og sikrer os, at vores samarbejdspartnere handler i overensstemmelse med vores privatlivspolitik og gældende love.

• Vi videregiver ikke dine personoplysninger til andre eksterne aktører end vores samarbejdspartnere/databehandlere. Skulle der opstå et behov herfor, vil vi spørge om din tilladelse.

Opbevaring og sletning af dine personoplysninger

Vi sletter dine personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige for os at have. Tidsperioden for opbevaring afhænger således af karakteren af oplysningerne og baggrunden for opbevaring.

Dansk Handicap Forbund sletter ikke personoplysninger på aktive medlemmer og donorer. Formålet med dette er at sikre, at vi har overblik over medlemskaber og donationer.

Medlemmer af forbundet har mulighed via eget login at se egne data samt korrespondance med forbundets socialrådgivere. Medlemmet har adgang til egne afsluttede sager der er op til 5 år gamle, så længe der er et aktivt medlemskab af forbundet.

• Udmeldelser
    Ved udmeldelser lukkes medlemskabet og medlemmet kan kun søges frem ved avanceret søgning i medlemsregisteret af udvalgte medarbejdere på sekretariatet. Efter 2 år anonymiseres medlemsdata i databasen og sager i rådgivningen slettes.

Datasikkerhed

Vi har truffet tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der beskytter mod, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt bliver slettet, offentliggjort, fortabt, forringet eller kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med lovgivningen.

Dine rettigheder

Du har en række rettigheder, jf. lovgivning om behandling af persondata. Hvis du for eksempel ønsker at gøre brug af disse rettigheder, bedes du kontakte forbundet via ovennævnte kontaktoplysninger.

• Adgang til dine personoplysninger
    Du har ret til at få oplyst i, hvilke oplysninger vi har om dig, med hvilket formål vi behandler disse, og hvor længe vi opbevarer dine oplysninger. Derudover har du ret til at få oplyst, hvilke aktører dine personoplysninger eventuelt videregives til. Adgangen til disse oplysninger kan dog være begrænset af hensyn til andre personers privatlivsbeskyttelse (for eksempel medlemslister), forretningshemmeligheder eller immaterielle rettigheder.

Ønsker du indsigt i, hvilke personoplysninger vi behandler om dig, har du ret til at modtage disse (kun oplysninger vedrørende dig selv, som du selv har givet os) i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format.

• Ændring og sletning af dine oplysninger
    Du har ret til at få rettet dine oplysninger, hvis de oplysninger, vi har registreret om dig, ikke er korrekte. Ved henvendelse om dette beder vi dig oplyse, hvilke oplysninger der er ukorrekte, og hvordan vi kan rette dem.

Hvis du ikke længere giver dit samtykke til behandling af dine oplysninger, sletter vi oplysningerne i det omfang vi kan. Der kan være forhold som medfører, at vi ikke kan slette alle dine data, for eksempel oplysninger som indgår i regnskabet, og som opbevares i 5 år.

• Indsigelse og klage
    Du har ret til at gøre indsigelse mod den måde, vi behandler dine personoplysninger på eller vores brug af dine personoplysninger til markedsføringsformål. Hvis din indsigelse er berettiget, ophører vi med behandlingen af dine personoplysninger. Du kan indsende en indsigelse på mailadressen: dhf@danskhandicapforbund.dk.

Du har også mulighed for at indgive en klage over vores behandling af dine personoplysninger til: Datatilsynet, Borgergade 28, 5., 1300 København K. tlf. 3319 3218, dt@datatilsynet.dk

Ændring af privatlivspolitik

Dansk Handicap Forbund forbeholder sig ret til at opdatere og ændre ovenstående privatlivspolitik. Eventuelle ændringer vil blive offentliggjort på denne side, hvor dato for seneste opdatering vil være angivet. Ved væsentlige ændringer gør vi opmærksom på dette gennem en synlig besked på vores hjemmeside og/eller i udsendte nyhedsbreve.

Kontakt os: +45 39 29 35 55 eller send os en mail: dhf@danskhandicapforbund.dk
Mandag-torsdag 09.00-12.00 og 12.30-15.00 Fredag 09.00 - 12.00 og 12.30 - 13.00