Derfor skal du blive en del af fællesskabet

Vi er dit stærke netværk på handicapområdet. Som medlem af Dansk Handicap Forbund træder du ind i et medlemsstyret og stærkt netværk af mennesker med handicap, som har unik viden om livet med et (bevægelses)handicap, på godt og ondt.

Du står ikke alene: At leve med et handicap byder på både glæder og udfordringer. Som medlem står du ikke alene, men sammen med andre med de samme erfaringer. Vi støtter og sparrer med hinanden, vi tilbyder rådgivning og bisidderhjælp, og vi giver dig vigtig viden og socialt samvær – både online, gennem vores medlemsblade og ved fysiske events.

Fællesskab. Personer sidder udendørs ved langt bord og spiser
to personer i kørestol sidder overfor hinanden og taler sammen
Fire personer til et DHF arrangement, hvoraf en kvinde og en mand i forgrunden smiler

Medlemsfordele

Bliv en del af lokalafdelingerne: Som medlem kan du blive tilknyttet en af vores mange lokalafdelinger. På kortet her, link, kan du få et overblik og blive klogere på den enkelte.

Få indflydelse gennem udvalg: Alt arbejde fra Dansk Handicap Forbund udgår fra vores udvalg og netværksgrupper. Som medlem af forbundet kan du blive en del af udvalgene - læs mere om de forskellige muligheder på siden udvalg og netværk

Vi er din platform for politisk arbejde: Hos Dansk Handicap Forbund har du mulighed for at få politisk indflydelse. Vi tilbyder platformen og giver dig sparring. Med andre ord en unik mulighed for at tale på vegne af mange tusinde mennesker. Så drømmer du om at få indflydelse på handicappolitikken, så er du kommet det rette sted.

Bisidderordning: Få støtte til mødet med kommunen med en uddannet bisidder og tilbud om samtaler både før og efter mødet. Læs mere om bisidderordningen under vores arbejde.

Socialrådgivning: Vores socialrådgivningsteam tilbyder gratis rådgivning for medlemmer af forbundet. Du kan læse mere om muligheden under vores arbejde eller bestille en tid direkte via Min side.

Legatsøgning: som medlem har du mulighed for at søge en økonomisk håndsrækning.

Ellen og Evald Didriksens Fond har indgået en administrationsaftale med Dansk Handicap Forbund om uddeling af enkelte legater til personer med en fysisk funktionsnedsættelse. Fonden yder støtte til personer eller forældre til børn på til og med 36 år med handicap, der alene modtager overførselsindkomst, eller som ikke har større formue.

Legater uddeles én gang om året med ansøgningsfrist den 15. april.

Ønsker du at søge et legat, skal du indsende en begrundet ansøgning til Dansk Handicap Forbund. Desuden skal du udfylde ansøgningsskemaet, og du skal vedlægge en kopi af seneste årsopgørelse. Ansøgninger modtages ikke pr. mail, men skal indsendes pr. post.

ANSØGNINGSSKEMA TIL ELLEN OG EVALD DIDRIKSENS FOND

Har du spørgsmål til mulighederne for at søge, kan du ringe på sekretariatets telefonnummer 39 29 35 55.

Hvis du ønsker at søge andre legater, kan du søge via Legatbogen.dk, eller på artikeldatabasen fundraising.how, hvor der blandt andet findes en artikel med 10 gode råd til at søge legater, som er særligt målrettet økonomisk trængte, ældre og sygdomsramte. I artiklen får du råd til at opbygge en god ansøgning.

Klitrosen. Værelse med en plejeseng og en boksmadras
Klitrosen. Lokale med fem senge
Klitrosen. Gul murstensbygning
Klitrosen. Lokale med fint dækkede bord

Lej Klitrosen i Skagen: Medlemmer af Dansk Handicap Forbund og andre har mulighed for at leje klubhuset Klitrosen til private arrangementer eller ferier.

Skal du holde en fest, eller trænger du til ferie på toppen af Danmark, så har du mulighed for at leje klubhuset Klitrosen, som er handicapegnet og derfor ideel til ferier for mange medlemmer i Dansk Handicap Forbund eller andre med funktionsnedsættelse og deres familie.

Klitrosen kan både lejes i weekender (læs mere her) og i sommerferien (læs mere her).

Se mere om mulighederne for at leje klubhuset her.

Medlemsblade: Forbundet står for i alt fem forskellige medlemsblade, du som medlem kan modtage som trykt magasin mindst fem gange om året. Det generelle Handicap Nyt går på tværs af handicaps, og gør læseren klogere på, hvad det er, der rører sig i forbundet og på den handicappolitiske scene. De fire andre udgives af forbundets specialkredse for unge, forældre, amputerede og rygmarvsskadede.

Læs mere om medlemsbladene ved at trykke her.

Præg dit område gennem specialkredse og netværksgrupper: I Dansk Handicap Forbund har vi fire forskellige specialkredse. Amputationskredsen, Forældrekredsen, RYK - Rygmarvsskadede i Danmark og Ungdomskredsen, som alle går mere i dybden med en mere specifik målgruppe. Som medlem af forbundet, har du mulighed for at præge dit område.

Stedet, vi i dag kender som Stranden i Charlottenlund, blev givet til Dansk Handicap Forbund for 50 år siden af Hr. A.P. Møller med det formål, at vores medlemmer kan færdes på stedet ugeneret af andre.

I samarbejde med A. P. Møller Fonden har vi over årerne udviklet stedet, så det i dag også kan sikre, at langt de fleste har mulighed for at bade på matriklen, og at man kan benytte sig af et tilhørende caféområde.

Du kan få adgang til Stranden ved enten at være medlem eller gavegiver til forbundet. Man kan derfor møde både medlemmer såvel som ikke-medlemmer på området – hvilket også betyder, at medlemmer af andre handicaporganisationer kan komme på Stranden.

Du får adgang til Stranden ved at give en gave til forbundet på minimum 200 kr., hvis du også er medlem af Dansk Handicap Forbund, og minimum 600 kr. for ikke-medlemmer af forbundet*.

*Minimumsbeløbene er fastsat af administrative årsager.

FÅ ADGANG TIL STRANDEN HER

Gavebeløbene på hhv. minimum 200 kr. for medlemmer og minimum 600 kr. for ikke-medlemmer er fradragsberettigede. Hvis vi har dit CPR-nr., så oplyser vi dit gavebeløb til SKAT.

Alle gavegivere kan frit bede om et armbånd (adgangschip) til Stranden. Armbåndet giver alene adgang til gavegiveren, men alle kan tilkøbe adgang til egne gæster ved køb af et gæstekort til 250 kr. Armbåndet er virksomt i 12 måneder fra den dato, gavebeløbet er modtaget i forbundet. Bortkommer armbåndet kan du bestille et nyt armbånd mod betaling af 125 kr.  Armbåndet skal altid medbringes på Stranden og forevises mod forlangende, da det er armbåndet, der legitimerer adgangen til Stranden som privat ejendom.

Chiparmbåndet giver adgang til Stranden hele året. Dog skal man være opmærksom på, at uden for sæsonen, der løber fra 1. april til og med 30. september, færdes man på eget ansvar.

Ønsker man at være medlem af vinterbadeklubben Spring & Gys, skal man rette henvendelse til formanden på springoggys.formand@gmail.com

Vi anvender gavemidlerne – i videst muligt omfang – til aktiviteter og drift af netop Stranden.

Har du spørgsmål eller kommentarer til Strandens faciliteter, beder vi dig henvende dig til direkte til Dansk Handicap Forbunds strandudvalg. (link til Strandudvalget under netværk)

På Stranden findes en café, som er åben fra torsdag til søndag klokken 12.00-17.00 i perioden den 1. april frem til den 30. September. Caféen drives af Lisbeth Gad fra "Gourmanden og Konen". Du kan læse mere om Stranden via deres Facebookside.

Book Stranden til private- eller firmaarrangementer
Stranden kan som udgangspunkt bookes af alle til alle typer arrangementer. Det kan være, at du og din familie ønsker at holde stor familiefest i de smukke omgivelser omkring Stranden, eller det kan være, at din virksomhed mangler et sted at afholde den årlige sommerfest.

Når man booker Stranden, skal man være opmærksom på, at udearealer og toiletter altid vil være åbent for medlemmer, som må komme og gå, som de vil.

Er du interesseret i at høre mere om mulighederne og booke dig ind på Stranden, bedes du henvende dig til forpagteren:

Strandvejen 142 C
2920 Charlottenlund
E-mail: kontakt@lisbetgad.dk

ApoPro.dk: ApoPro.dk sælger alle de varer, som man kan finde på et almindeligt apotek: Recept- og håndkøbsmedicin, personlig pleje, kosttilskud m.v.

Medlemmerne af Dansk Handicap Forbund får 10 procent rabat på alle varer, bortset fra medicinsk udstyr, modermælkserstatning, samt recept- og håndkøbsmedicin. Få rabatkoden ved at besøge Min Side, eller skrive en mail til: dhf@danskhandicapforbund.dk

Danhostel. Stråhat og strandtaske ligger på en redt seng
Danhostel. Logo
Danhostel. En mand og to børn ligger på en seng og smiler mens de kigger på hinanden

Danhostel: Danhostel har mange forskellige vandrehjem over hele landet. Når du som medlemmer booker online på danhostel.dk, får du 10 % rabat på din overnatning ved brug af rabatkode.

Sådan får du rabatten:
1) klik ind på danhostel.dk.
2) Vælg det Danhostel du ønsker at booke på.
3) Vælg dato, sted og antal personer mv. og tryk på knappen ”Book”.
4) Klik på Dansk Handicap Forbund i dropdown-menuen, der vises i step 2 i købsflowet (værelses specifikationer).
5) I feltet ”indtast rabatkode”, herefter fratrækkes rabatten automatisk.

Obs. Man kan også booke på overnatningsstedets egen hjemmeside.

Medlemmer af Dansk Handicap Forbund får 10 procent rabat ved online booking. Få rabatkoden ved at besøge Min Side, eller skrive en mail til: dhf@danskhandicapforbund.dk

Omnicarservice.dk: Få bilen repareret hjemme hos dig selv. Tilbuddet kræver en rabatkode, som skal tilføjes i feltet under prisen i højre side. Få rabatkoden ved at besøge Min Side, eller skrive en mail til: dhf@danskhandicapforbund.dk.

Supermacservice.dk: Reparation og service af Apple computere. Rabatten bliver fratrækket ved fakturering af reparation

Nordicgear.dk: Salg af Apple reservedele, tilbehør til computere samt forbrugerelektronik. Benyt rebatkoden ved checkout. Rabatten fratrækkes automatisk.

Applegenbrug.dk: Salg af brugte Apple computere med to års garanti. Benyt rebatkoden ved checkout. Rabatten fratrækkes automatisk.

Få rabatkoden ved at besøge
Min Side, eller send en mail til: dhf@danskhandicapforbund.dk.

Tvis køkken tilbyder Dansk Handicap Forbunds medlemmer særligt favorable vilkår ved køb af køkken, bad og garderobe hos Tvis køkken.

Ved oplysning af fulde navn og medlems nr., yder butikken 20 % på alle Tvis produceret vare. Butikken vil i et hvert tilfælde kontakte Dansk Handicap Forbund for verificering af medlemskabet.

Tilbuddet kan ikke kombineres med andre rabatter og kampagner.

Tvis køkken tilbyder gratis opmåling og kommer gerne hjem til dig for at rådgive om den bedste løsning til netop dit hjem, for det er vigtigt, at dit nye køkken, bad eller garderobe er et langsigtet valg i design, kvalitet og funktion, som du kan være glad for mange år frem.

Du kan nemt finde din nærmeste butik på tvis.com.

Medlemsfordel. Tvis køkken logo
Gruppebillede fra Vestfyns ferieklub
Vestfyns ferieklub. En mand hjælper en kvinde i kørestol ud af en turistbus
Vestfyns ferieklub. Aftenstemning på restaurant ved stranden

Vestfyns Ferieklub arrangerer ferierejser for mennesker med fysisk handicap og deres pårørende. For at deltage på ferierne skal man være medlem i Dansk Handicap Forbund.

Læs mere om Vestfyns Ferieklub på hjemmesiden www.handicapgrupperejser.dk eller ring gerne til formanden for nærmere oplysninger: Lene Hansen er til rådighed på telefon +45 24 66 56 88 mellem kl. 9.00 og 17.00 på alle hverdage.

Man ved aldrig, hvilke kort man får på hånden