Et stærkt signal fra en samlet bevægelse: Demonstration på Christiansborg Slotsplads

landsformand Susanne Olsen foran demonstranter

Foto: Jeppe S. Kerckhoffs

Tusindvis af mennesker fyldte onsdag den 22. maj Christiansborg Slotsplads under overskriften “Undskyld vi er her”. Kravet er lige muligheder for mennesker med handicap og mere end 60 organisationer og græsrodsbevægelser bakkede op om at sende et stærkt signal til politikerne om, at nok kan være nok.

23. maj 2024

Hos Dansk Handicap Forbund er vi hamrende stolte af, at handicapbevægelsen - lige fra græsrødder til organisationer og fagpersoner - står sammen om at markere den store utilfredshed med det fortsatte politiske fokus på økonomistyring frem for faglighed og fokus på at investere i mennesker. Et sammenhold som tydeligt kom til udtryk til demonstrationen på Christiansborg Slotsplads den i går den 22. maj.

”Jeg er simpelthen så stolt af, at vi kan samle så bred en alliance om dette budskab. Og hvor er det bare stærkt, at mennesker med handicap fra hele landet var mødt op, selvom det for en stor del af dem kræver rigtig mange ressourcer at møde op,” lyder det fra Landsformand Susanne Olsen, som selv deltog i demonstrationen onsdag.

Det manglende politiske fokus på faglighed og mennesker er et problem, som tydeliggøres af tårnhøje fejlprocenter i kommunal sagsbehandling og daglige beretninger om mennesker, som enten ikke kan opnå den rette individuelt tilpassede støtte, eller som får frataget helt basal kompensatorisk hjælp, som er en forudsætning for, at hverdagen kan fungere.

Vi ved, at befolkningen over en bred kam støtter, at der skal være værdige forhold på handicapområdet. Budskabet er klart og nu vil vi se handling fra politikernes side!
— Susanne Olsen, landsformand

Dette helt grundlæggende problem kan blandt andet ses på den netop indgåede politiske aftale om handicapområdet, som alene fokuserer på økonomistyring, som giver kommunerne langt større spillerum til at tilsidesætte faglighed.

Det er en aftale, som kan få meget stor skadevirkning for de mennesker, som har brug for hjælp, og som vil risikere at skabe yderligere økonomiske udfordringer for samfundet i årene fremover.

”Vi ved, at befolkningen over en bred kam støtter, at der skal være værdige forhold på handicapområdet og støtter en tilkendegivelse, som den vi har sendt i dag. Budskabet er klart, og nu vil vi se handling fra politikernes side! Når den politiske aftale skal omsættes til konkrete forslag, kommer en samlet handicapbevægelse til at bide politikerne i haserne,” forklarer Susanne Olsen, der efter demonstrationen føler sig endnu mere sikker i sin sag.

Tusindvis af mennesker fyldte nemlig Christiansborg Slotsplads med kravet er lige muligheder for mennesker med handicap, hvor mere end 60 organisationer og græsrodsbevægelser bakkede op om at sende et stærkt signal til politikerne om, at nok kan være nok.

Se flere stemningsbilleder fra demonstrationen herunder.

Foto: Anders Holst, freelancer 🌐 📷

Du kan se mere af Andreas Holst arbejde på hans hjemmeside 🌐 eller instagramprofil 📷.

Ugandas rettighedskamp – en dokumentarserie i fire dele

Vidensportalen blev pludselig til en forening