Et sammenhængende jobmarked kræver lige muligheder for alle - men en skæv fleksjobordning modarbejder

kvinde taler til kameraet i dagligstue

Cath B. Jensen

I Dansk Handicap Forbund har vi længe arbejdet for en korrigering af fleksjobordningen. Nu giver vi ordet til fleksjobberne selv, som tydeligt forklarer, hvorfor ordningen er skæv. Se videoer i denne artikel.

Den 15. juli 2024

Virksomhederne skriger på arbejdskraft, politisk er der fokus på at forenkle beskæftigelsesindsatsen, og at det skal kunne betale sig at arbejde.

For mennesker med handicap er forudsætningen for at kunne bidrage, at man kompenseres for sin funktionsnedsættelse, så man kan levere til arbejdsgiveren med den kapacitet man har.

I Dansk Handicap Forbund (DHF) mener vi, at Danmark har nogle rigtig gode kompensationsmuligheder indbygget i lovgivningen. Det er ordninger, som neutraliserer følgerne af funktionsnedsættelsen, så både virksomhed og medarbejder kan fokusere på det vigtige: kompetencer og løsning af opgaver.

En af de ordninger, som kompenserer mennesker med funktionsnedsættelser, er fleksjobordningen. Ordningen skal sikre, at man med en nedsat arbejdsevne kan oppebære en indtægt, man kan leve af på niveau med kollegaer i samme jobfunktion.

— Gitte R. R. Nielsen, formand for DHF’s social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg

Men det er desværre ikke tilfældet i dag. Derfor ender fleksjobbere, som et slags b-hold på arbejdsmarkedet. Mange føler ikke de lever, men nærmest kun overlever.

”I DHF arbejder vi for en realistisk, men fair genopretning af fleksjobordningen. Det betyder, at vi – om end modstræbende – accepterer grundtænkningen i den måde ordningen er indrettet på siden 2013, men vi stiller samtidig et meget tydeligt krav om, at ordningen korrigeres i forhold til de punkter vi skitserer,” lyder det fra formanden for DHF’s social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, Gitte R. R. Nielsen, som fortsætter:

”Vi beder ikke om urimeligheder, men alene om fair og ligeværdige aflønnings- og pensionsforhold, tryghed i forhandlingssituationer, åbenhed overfor iværksættere med handicap samt langt mere enkle og gennemskuelige regler.”

Den nuværende ordning er behæftet med store skævheder
Reformen af fleksjobordningen i 2013 betød markante forringelser og store skævheder. Derfor mener DHF at ordningen særligt skal korrigeres på disse områder:

- Man kan som fleksjobber meget sjældent komme til at få en indtægt, som er svarende til ens uddannelse, kvalifikationer og anciennitet. Og man optjener ikke pension på lige fod med sine kollegaer.

- Ordningen fjerner incitament til at tage en uddannelse, da det ikke er muligt at opnå samme indtægtsniveau som kollegaer pga. modregningsreglerne.

- Modregning af løntilskuddet stiger markant ved en højere indtægt (helt op til 55%). Det svarer til at man netto har ca. 20 kroner udbetalt for hver 100 kr. man tjener før skat ved arbejdsgiver

- Fleksjobbere på ordningen før reformen i 2013 er stavnsbundne, fordi de ved et jobskifte vil overgå til den ”ny” ordning og dermed miste mange tusinde kroner i indtægt.

- Fleksjobordningen er lukket land for iværksættere med handicap, hvilket gør at samfundet går glip af et enormt potentiale.

- Reglerne er komplicerede og uigennemskuelige for både arbejdstager, kommuner og arbejdsgivere.

- Forhandling om arbejdsvilkår sker uden inddragelse af faglige organisationer, hvilket sætter arbejdstagerne i en meget svær forhandlingssituation, hvor løndumping er en reel risiko.

”I DHF arbejder vi for et liv med lige muligheder. Derfor er det på ingen måde rimeligt, at mennesker med handicap, som knokler for at bidrage til samfundet, skal fastholdes i en rolle som b-hold. Man taler så meget om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det skal altså også gælde fleksjobbere, som med den ”nye” ordning er alt for ringe stillet,” lyder det fra landsformand Susanne Olsen, som tilføjer:

”Jeg vil i den forbindelse erindre om, at fleksjobbere både betaler skat og yder et bidrag til den fælles opgaveløsning, som har stor økonomisk værdi. Derfor er det kun rimeligt, at arbejdsvilkårene rettes op.”

Dansk Handicap Forbund beder politikerne om at sikre ligestilling for fleksjobbere nu, da skævhederne på den gør dem til et b-hold, hvilket er stærkt kontraproduktivt.

Se vores fire videoer med fleksjobbere, som fortæller om deres oplevelse med skævheder på ordningen:

-            Lars Jensen fortæller om ulighed i løn og bonus, når man er fleksjobber

-            Connie og hjælper fortæller om store lønuligheder i hhv. gammel og ny ordning

-            Annette Juhl Taldorf fortæller om lønnedgang i skiftet fra gammel til ny ordning

-            Cath fortæller om fleksjob og iværksætteri

Fleksjobvideo med Lars om store uligheder som fleksjobber

Fleksjobvideo med Connie og Ditte om ny og gammel ordning

Annette J. Taldorff om skift fra fleksjob i gammel til ny ordning

Cath Borch Jensen om fleksjob og iværksætteri

En kugle i ryggen sendte ham fra machomand til sportsmand

Grundlovstanker: Vi har også borgerrettigheder