Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2024 er uddelt til Idrætscenter Vendsyssel og Salling Group

Foto: Idrætscenter Vendsyssel

Med overrækkelse af prisen hyldes både en mindre og en stor virksomhed. Begge er gået foran med en helt særlig indsats for at sikre rummelighed og inklusion af mennesker med handicap

18. oktober 2024

Prisen er symbolsk, men er et vigtigt skulderklap fra et forbund af mennesker med handicap, som gennem 100 år har haft fokus på, at mennesker med handicap kan få en ligeværdig plads på arbejdsmarkedet. Vi arbejder som organisation tæt sammen med både det offentlige og de private virksomheder og ved, at netop virksomhedernes indstilling og indsats er afgørende for at skabe de resultater vi ønsker.

Kriterierne for at modtage prisen er:

- Inklusion og rummelighed er den del af virksomhedens grundværdier.
- Virksomheden har et langvarigt engagement i inklusion og rummelighed.
- Virksomheden har skabt konkrete resultater i forhold til inklusion og rummelighed.
- Virksomheden tager ansvar og tilfører værdi til både det enkelte menneske og samfundet.

Landsformand Susanne Olsen udtaler:

”Med uddeling af Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2024 hyldes både Idrætscenter Vendsyssel og Salling Group for deres særlige engagement for at skabe et mere inkluderende og rummeligt arbejdsmarked. Med deres indsats udgør de forbilleder for andre virksomheder, og de går foran og viser vejen til at løse centrale samfundsudfordringer. Forbundets mål er at skabe et liv med lige muligheder, og det har begge prismodtagere ydet et afgørende bidrag til.”

Herunder kan du læse overrækkelsestalen, som blev leveret i forbindelse med prisoverrækkelsen, samt se takketaler fra de to modtagere af prisen:

Idrætscenter Vendsyssel

Alex Rasmussen, centerdirektør for Idrætscenter Vendsyssel (ICV), er kendt som en ildsjæl uden lige. ICV er et helt ekstraordinært sted, som byder alle velkomne uanset udfordring/handicap. Alex har igennem årerne oparbejdet, at idrætscenteret har mange faste brugere, som nyder godt af dets fantastiske service og gode tilgængelige faciliteter.

Alex har en ledelsesstil, som medfører, at alle medarbejdere er særdeles hjælpsomme og imødekommende – og altid med et smil. Ved det mindste problem finder Alex og hans medarbejdere altid en brugbar løsning.

Alex er altafgørende for, at IVC er blevet en juvel inden for tilgængelighed, fordi han fra starten af har lyttet til tilgængelighedskonsulenter og brugere af huset. Ud over idrætscentret er der et stort vandrehjem ”SleepWell”, hvor der – i samarbejde med Dansk Handicap Forbund – også er sørget for handicap-tilgængelige værelser.

Alex og hans medarbejdere yder en unik indsats ud over det sædvanlige, som også indebærer at tage et socialt ansvar. ICV tager hvert år imod mennesker, der skal i arbejdsprøvning/-praktik og gør en stor indsats for, at de bliver en del af teamet.

Ud af 35 ansatte i ICV er otte personer i fleksjob, og der er desuden ”Prebens drenge” og ”Joans piger” tilknyttet med i alt 28 frivillige, som hjælper til ved større arrangementer.

Alex har netop stået i spidsen for at samle midlerne til et helt nyt og tilgængeligt svømmecenter, som blev påbegyndt i marts 2024, og som skal stå klar primo 2026.

Alex Rasmussen og Idrætscenter Vendsyssel er, for deres fantastiske engagement og ekstraordinære indsats med at hjælpe mennesker med et handicap ind på arbejdsmarkedet, særdeles værdige modtagere af Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2024.

Salling Group

Salling Group repræsenterer detailhandelsbutikker over hele landet går langt i forhold til inklusion og rummelighed. Salling Group har et struktureret samarbejde med over 90 kommuner og et fast samarbejde med mange forskellige organisationer, og resultaterne er markante:

I alt er 1.902 i fleksjob og 300 i skånejob.

- Fleksjob (under 10 timer): 1.525
- Fleksjob (10 timer og op): 270
- Fleksjob på gammel ordning: 107

Herudover er der en stor gruppe, som modtager støtte efter de kompenserende ordninger, og der er årligt et træk af mere end 3.000 praktikanter.

Når en stor virksomhed som Salling Group arbejder så struktureret og målrettet med inklusion, så skaber det markante forskelle for mange personer, det gør, at flere bidrager til den opgaveløsning, som der er så stort behov for på det danske arbejdsmarked. Endelig akkumulerer det vigtig viden, som løbende trimmer og udvikler beskæftigelsesindsatsen – en viden, som kan inspirere andre og vise vejen – også i de virksomheder, hvor rummelighed og inklusion ikke som udgangspunkt er på dagsorden.

Salling Group er et stærkt eksempel på, hvordan vi ønsker, at virksomheder i Danmark skal tage ansvar og er dermed en særdeles værdig modtager af prisen.

Foto: DHF

Modtager af Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2024, Henrik Vinther Olesen, Direktør, Kommunikation og Bæredygtighed, Salling Group

Velfærdsteknologiens succes handler om implementering