Landsformand Susanne Olsen vil følge med på sidelinjen gennem FN's live-stream.

Link til live-stream finder du i bunden af artiklen.

Foto: Gua Studio

Lever Danmark op til FN-konventionen? Det granskes i dag af FN. Dansk Handicap Forbund har bidraget til civilsamfundsrapporten med kritik i forhold til centrale problemstillinger, som præger mennesker med bevægelseshandicap – hjælpemidler, BPA, fleksjob og ledsagelse.

23. august 2024

Eksamen mens udfordringer tårner sig op

I dag skal Danmark til eksamen. FN’s handicapkomité skal på baggrund af en officiel landerapport og en civilsamfundsrapport granske, som Danmark lever op til sine forpligtelser i FN’s handicapkonvention.

For landsformand Susanne Olsen kommer denne eksamen på et interessant tidspunkt:

”Eksaminationen sker på et tidspunkt, hvor vi i handicapbevægelsen er stærkt bekymret, fordi vi i årevis har oplevet en meget voldsom besparelsesagenda og har set grænsesøgende afgørelser fra kommunernes side. Det går ud over mennesker, som isoleres i eget hjem og får følgeskader på grund af forkert og utilstrækkelig hjælp.”

Susanne Olsen mener også, at eksaminationen potentielt kan sende et signal til politikerne, som netop har vedtaget en bekymrende handicappolitisk rammeaftale:

”Jeg håber oprigtigt, at der vil blive lyttet til vores kritikpunkter, og vi vil gøre alt for at benytte dem til at lægge yderligere pres på politikerne nu, hvor rammeaftalens delelementer skal omsættes til lov.”

Civilsamfundsrapporten har stor betydning, fordi den er skrevet af handicaporganisationerne og derfor giver meget klart udtryk for de kritikpunkter, som vi ser i hverdagen, og som er direkte erfaringer fra vores medlemmers hverdag. Det er informationer, som ikke ville komme frem i lyset uden en alternativ rapport.

En delegation i regi af Danske Handicaporganisationer forventer kritik af Danmark. Delegationen vil være til stede og får mulighed for at påvirke komitéen direkte.

Vigtige fokusområder for forbundet

For Dansk Handicap Forbunds medlemmer er bevægelseshandicap en grundforudsætning i hverdagen, og korrekt individuelt baserede kompensationsordninger er afgørende for, om hverdagen hænger sammen, og om man kan have en aktiv tilværelse både i hjemmet, på uddannelsen og på arbejdsmarkedet og i fritiden.

Derfor er det bekymrende, at vi dagligt modtager henvendelser fra mennesker, som netop oplever, at deres hjælp skæres ned, frakendes eller ikke er baseret på en individuel vurdering. Vi har bidraget aktivt til den civilsamfundsrapport, som er udarbejdet i regi af Danske Handicaporganisationer og har fokuseret på nogle centrale punkter, som er stærkt udfordret:

• Hjælpemidler er en udfordring, fordi den individuelle vurdering af borgerens behov tilsidesættes, og der i stedet bevilges standardprodukter, som kan medføre skader, og som fratager muligheden for at fungere i hverdagen.

• Borgerstyret personlig assistance er under stort pres. Tilgangen til ordningen er halveret, og det samlede antal ordninger er faldet, selvom behovet er det samme. Der er behov for at præcisere målgruppen, styrke fagligheden i visitationen og afskaffe meningsløse årlige revurderinger.

• Ledsagelse for mennesker, som ikke kan bevæge sig uden for eget hjem, er begrænset til 15 timer om måneden, og for personer over folkepensionsalderen er den lukket land, selvom konkrete forsøg viser, at behovet er der. Det bør der rettes op på, da det er urimeligt, at borgere med handicap isoleres i eget hjem alene på baggrund af alder.

• Fleksjob er et særligt fokuspunkt, da Danmark efter ratificeringen af FN’s handicapkonvention har gennemført en reform, som betyder, at mennesker i fleksjob aldrig vil kunne oppebære en rimelige løn, og at man ikke optjener pension på lige vilkår. Fleksjobordningen er et vigtigt bidrag til samfundets sammenhængskraft – en god forretning, som får store arbejdskraftreserver ud at bidrage, men den bør justeres, så den ligestiller den enkelte fleksjobber.

• Endelig har vi, som altid, sat fokus på fortsat manglende tilgængelighed i bygningsmassen og på transportområdet. Vi mener også, der bør ses på behovet for tilgængelighed i relation til kritiske situationer, som adgang til krisecentre, eller som de seneste års samfundsfundsudvikling har tydeliggjort mangelfuldt beredskab ved katastrofer eller trusler udefra.

Anbefalinger afventes med spænding

I forlængelse af eksaminationen vil handicapkomitéen afgiver et sæt af anbefalinger, som Danmark skal rette op på. Vi følger processen tæt og vil sammen med vores kolleger i de øvrige handicaporganisationer bringe anbefalingerne i spil i det politiske forløb, der følger i løbet af det kommende år.

Delelementer i aftale skal behandles med respekt!

Fra krigsskade til olympisk ild