Læs seneste BTPU Nyhedsbrev her
I årets sidste nyhedsbrev kan du læse om, hvad Bygge- og Trafikpolitisk Udvalg (BTPU), har beskæftiget sig med siden sommerferien
D. 16. december 2024
1) Fra BTPU’s egen verden
2) Tilgængelighedsvejlederkursus i 2025
3) Rettelse af huskelister i forhold til arbejdstilsynets regler for pladsforhold
4) Kystbanen
5) Nordeafondens Renoveringspulje
6) Eksempler på BTPU’s arbejde siden sommerferien
7) Idéer til bedre kollektiv mobilitet i hele Danmark
8) Gode hjemmesider og litteraturhenvisninger om Universelt Design med mere
9) BTPU og tilgængelighedsvejledere i pressen
1) Fra BTPU’s egen verden
Dansk Handicap Forbund afholdt kongres i oktober 2024. På det førstkommende hovedbestyrelsesmøde efter kongressen nedsættes udvalg.
Bygge – og Trafikpolitisk Udvalg (BTPU) ønskede at forsætte arbejdet og genopstillede. Hele udvalget blev valgt for de næste fire år, det skyldes, at kongressen besluttede, at kongresperioden skulle ændres fra to til fire år. For at forberede et generationsskifte påtænker BTPU, at interesserede i Ungdomskredsen kan være med som ”føl” og følge arbejdet i BTPU og også gerne danne arbejdsgrupper.
Udvalget konstituerede sig i november 2024.
Lars S. Pedersen: Formand
Lena Nielsen: Næstformand
Erna Christensen: Ansvarlig for det organisatoriske i udvalget.
Jens Grønskov og Helga Mark er bestyrelsesmedlemmer.
Udvalgets kontaktperson i sekretariatet er redaktør Bente Rødsgaard.
Fra sekretariatet er desuden tilknyttet politisk konsulent Katrine Ibsen Larsen, som fx hjælper udvalget med projekt – og fondsansøgninger.
2) Tilgængelighedsvejlederkursus i 2025
Udvalget arbejder stadig på at få udviklet et nyt tilgængelighedsvejlederkursus, som har fokus på at klæde frivillige på til at blive tilgængelighedsvejledere, så de kan være med til at sikre et mere tilgængeligt samfund, både lokalt og nationalt.
Det er dog blevet meget svært at søge og få fondsmidler til den type kurser, så et alternativ bliver, at BTPU selv påtager sig at uddanne kommende vejledere. Det kræver dog en del planlægning. Udvalget forventer, at det vil kunne ske i februar/marts 2025. Det første kursus skal handle om at være tilgængelighedsvejleder, og hvad den opgave går ud på i praksis. Vi vil også søge penge, så vi kan aflønne en professionel underviser.
Der eksisterer allerede en liste med medlemmer, der gerne vil have en tilgængelighedsvejleder uddannelse og kurser. Hvis du vil på listen, så kontakt Bente Rødsgaard, som er BTPU’s kontaktperson i sekretariatet: bente@danskhandicapforbund.dk
3) Rettelse af huskelister i forhold til arbejdstilsynets regler for pladsforhold
Udvalget er blevet opfordret af en ekspert til at se nærmere på huskelisten for hospitaler, da den ikke overholder arbejdstilsynsregler. Det skal vi derfor have rettet. Problematikken med hospitaler er, at noget er offentlige arealer, som hører under BR 18, men inde på stuerne hersker reglerne om arbejdsmiljø. Erna vil rette huskelisten.
Du finder forbundets huskelister på https://www.danskhandicapforbund.dk/byg-tilgaengeligt
4) Kystbanen
Når den nye køreplan træder i kraft d. 12. december 2024, så frygter BTPU kaos på Kystbanen, som er togstrækningen fra København til Helsingør. Der er bestilt nye IC5 tog til strækningen, men de er ikke klar endnu. For tiden kører der dobbeltdækkertog med lavgulv, som er spontant tilgængelige, fordi de er udstyret med en indbygget udskydelig rampe på selve toget, som togpersonalet kan aktivere, og som derfor gør det muligt for kørestolsbrugere at kunne tage toget spontant som alle andre. Men når der indsættes 30% utilgængelige IR4 højgulvstog i stedet for dobbeltdækkerne, bliver kørestolsbrugere afhængige af monsterlifte placeret på stationerne, som kræver forhåndsbestilling til betjening af udefra tilkaldte personer.
DSB har besluttet, at der skal indsættes et antal IR4-højgulvstog, som ikke er spontant tilgængelige, og som medfører, at kørestolsbrugere skal bestille assistance 12 timer i forvejen. Det gør det svært/umuligt at komme til og fra job, uddannelse, møder, familie og alting af vigtighed for livskvalitet for alle. BTPU vil tage sagen op i DSB’s handicappanel. Desuden skal Nørreport Station laves om, og her er det vigtigt, at BTPU reagerer med anbefaling af flere elevatorer, mv.
5) Nordeafondens Renoveringspulje
Nordeafonden har pulje, som kan søges lokalt, og som kan være med til at gavne fx adgangsforhold for mennesker med handicap. Ansøgningsfristen er i marts 2025. Da flere i forbundet sikkert er interesseret i Nordea fondens renoveringspulje, har projektafdelingen I Dansk Handicap Forbund udpeget projektleder og seniorkonsulent Stig Langvad som koordinator, så vi ikke kommer i konkurrence med os selv, em også for at undgå, at nogen i forbundet kommer til at arbejde forgæves. Så hvis I ønsker at søge puljen, skal man kontakte Stig Langvad, som vil koordinere forbundets ansøgninger til puljen. Du kan kontakte Stig på denne mail.
stig@danskhandicapforbund.dk
Læs evt. mere om fondenpå https://nordeafonden.dk/soeg-stoette/renoveringspuljen
6) Eksempler på BTPU’s arbejde siden sommerferien
Erna fra BTPU har set på belægning i Nyboder i København. Et byggeri som Christian de 4. satte i gang i 1631. Lige nu skal gadebelægningen skiftes. Kommunen og Kulturarvsstyrelsen kan ikke blive enige om, hvad der vil være bedst, når det gælder om at reetablere det historiske miljø. Et kompromis kunne være gangbaner. Men det er meget svært at finde en løsning, der tilgodeser alle hensyn, da hele området og bygninger er fredet. Se evt. Fredningen af Nyboder bliver udvidet
Hun har også deltaget i et møde med Trafikministeriet vedr. en AFI-vejledning – om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler, da hele el-ladermarkedet i EU er reguleret. Tilgængelighed er med i vejledningen, hvilket er positivt. Hvis du vil vide noget om branchen, så er denne hjemmeside god at kende til https://www.drivkraftdanmark.dk/
Helga Mark fra BTPU og Bente Rødsgaard og Stig Langvad fra Dansk Handicap Forbund deltog i et arrangement i Ingeniørforeningen (IDA), hvor de sammen med deltagerne fra IDA gik en rute fra Gammel Strand og til Kalvebod Brygge og forklarende om de forskellige belægninger, dårlige overgange, som vi stødte på og viste dem også den meget ekskluderende legeplads ved BLOX. Hvor børn med handicap ikke kan være med – kun et sted, nemlig et halvmørkt aflukke.
7) Idéer til bedre kollektiv mobilitet i hele Danmark
BTPU står bag et brev til Folketingets Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark. Landsformand Susanne Olsen skriver således til Ekspertudvalget:
”I Dansk Handicap Forbund har vi altid kæmpet for en kollektiv transport, der er tilgængelig for alle. Vi har fx arbejdet for elektriske ramper på busser, og vi ser med glæde, at trafikselskaberne nu gradvist tager denne løsning til sig. Men i vores fokus på at forbedre kollektiv transport for alle, har vi måske overset problemet med nedlagte busruter i landdistrikterne, hvor borgere uden bil eller med nedsat mobilitet efterlades uden alternativer.
I 2023 lukkede NT to sommerruter (99 og 92), hvilket ramte både lokale borgere og turister hårdt. Rundt om i landet ser vi flere busnedlæggelser grundet besparelser. Vores målgruppe er bekymret, når de hører om delebiler og elcykler, da disse løsninger sjældent er tilgængelige for fx kørestolsbrugere.
Mange med handicap er afhængige af transport, der er tilgængelig, hvilket langt de fleste personbiler ikke er. Handicapbiler findes, men de er svære at få bevilget støtte til, og de er indrettet kun til ejeren eller et barn med handicap. Derfor er samkørsel med naboen sjældent en mulighed for vores målgruppe. Vi frygter, at inden nye systemer som samkørsels-apps bliver implementeret, vil vi allerede være hægtet af.
Det er også sandsynligt, at flere vil blive henvist til kommunal handicapkørsel, der tilbyder 104 ture om året – i praksis 52 ture, da en ud- og hjemtur tæller som to. For ældre borgere kan det være tilstrækkeligt, men for yngre borgere er det langt fra nok. Selv om man kan søge kommunen om flere ture, viser vores tidligere undersøgelse, at kun knap halvdelen af kommunerne bevilgede ekstra ture – en situation, der formentlig er blevet værre med de seneste kommunale besparelser.
Når ture er opbrugt, kan flextur bestilles, men det er dyrt, og i Storkøbenhavn har ni kommuner valgt ikke at tilbyde denne service. Så er der kun taxaer tilbage, hvor liftbusser er både begrænsede og dyre.
Handicaptilgængelig udlejning af biler er stort set umulig, da få firmaer tilbyder biler med lift eller til brug uden fodbetjening. Vi frygter, at øget samkørsel i tyndtbefolkede områder vil skabe store udfordringer for mennesker med bevægelseshandicap, da de ofte ikke kan benytte disse løsninger. Samtidig vil flere blive afhængige af handicapkørsel – med de få tilgængelige ture, hvilket også vil gøre det svært for turister med handicap at bevæge sig i og uden for kommunerne.
Vi er også bekymrede for uigennemskuelige priser, som kan gøre transport dyrere for mennesker med handicap end for andre, hvilket er diskriminerende. Ifølge verdensmålene delmål 11.2 Verdensmål Indikator: 11.2.1 - Adgang til offentlig transport - Danmarks Statistik (dst.dk) skal Danmark se på dette komplekse område – ikke mindst for mennesker med handicap, og ifølge Danmarks Statistik ser det det ikke godt ud med tilbud i den kollektive transport.
Vores ønsker for fremtidens mobilitet:
• Kollektiv transport skal være tilgængelig for alle, med elektriske ramper på busser og niveaufri adgang til tog.
• Hvis der skal bruges små telebusser i landdistrikter, skal de have lift eller rampe.
• Al kørsel for mennesker med handicap bør samles i et landsdækkende tilbud, uafhængigt af trafikselskabernes geografiske grænser og forskellige lovgivninger.
• Takstsystemet skal forenkles og moderniseres.
• Et landsdækkende transportkontor skal give overblik over handicaptilgængelige transportløsninger, og priserne skal være de samme som for andre passagerer. Personer med ledsagekort skal kunne tage en ledsager med på en børnebillet, og det skal være muligt både i god tid og spontant at bestille transport.”
Du kan læse mere om ekspertudvalget via dette link https://www.trm.dk/temaer/ekspertudvalg-om-kollektiv-mobilitet-i-hele-danmark
8) Gode hjemmesider og litteraturhenvisninger om Universelt Design med mere
Det er heldigvis ikke kun BTPU, der beskæftiger sig med mennesker med bevægelseshandicap og deres muligheder for at leve et liv som alle andre. Hvis du vil have inspiration og ny viden kan du med fordel besøge disse sider:
https://universaldesignhub.dk/
https://www.designforalle.dk/ligevaerdig-adgang-til-byggeri/
9) BTPU og tilgængelighedsvejledere i pressen
Bjarne Egelykke fra Bornholm var med på reportagetur til Hammershus. Handicap NYT nr. 4 2024. Side 36. https://issuu.com/danskhandicapforbund/docs/danskhandicapforbun_2404_a_c96a9?fr=sOTdkZjYyODAzODU
Bente Rødsgaard, kontaktperson for BTPU, og Stig Langvad, seniorkonsulent i Dansk Handicap Forbund, har sammen skrevet en artikel til Trafik & Veje om de besværligheder, der er med at bruge kollektiv transport fra Nordsjælland til Himmelbjerget. https://vejtid.dk/PDF/Artikler/2024/08x/13074
Af redaktør Bente Rødsgaard, 16. december 2024.