Stærk tradition for at organisere sig i Bolivia og stort engagement og kampvilje

Selvom handicapbevægelsen i Bolivia opstod helt tilbage i 1956 kæmper borgere med handicap stadig med store sociale problemer og fattigdom.

Bolivia ligger i Sydamerika i Andesbjergene og har en befolkning på ca. 10 millioner indbyggere, hvoraf ca. 1 million har et handicap. Bolivia er ca. 25 gange større end Danmark, og har enorme områder dækket af henholdsvis bjerge og regnskove. Ca. halvdelen af befolkningen er indianere og landet har Latinamerikas eneste indianske præsident.

Handicapbevægelsen
Dele af den bolivianske handicapbevægelse er ret gammel, da for eksempel blindeorganisationen opstod i 1956. Der er et ekstremt stort antal handicaporganisationer i Bolivia, som i modsætning til tendensen i mange andre dele af verden ikke er opdelt efter handicaptype, men mere i forhold til erhverv og geografisk placering.

Generelt er handicapbevægelsen organisatorisk og især administrativt meget svag og splittet. Der er midlertidig stor kapacitet til at mobilisere og stor vilje til at arbejde for egne midler, både som leder og som medlem. Bolivia har ratificeret den FN's handicapkonvention, men har endnu ikke indsendt den første rapport til FN.

Dansk Handicap Forbunds arbejde i Bolivia
Dansk Handicap Forbund har siden 2011 været involveret i arbejdet med styrkelsen af handicaporganisationer i Bolivia. Vi samarbejder i den forbindelse med seks faste partnere, som alle er landsorganisationer af mennesker med handicap eller paraplyorganisation for mennesker med handicap.

Arbejdet i Bolivia er en del af et program, hvor også handicapbevægelsen i Honduras støttes, og hvor der er kontakt til andre handicapbevægelser i Latinamerika, bl.a. Nicaragua.

Formålet med arbejdet er at styrke handicapbevægelse både organisatorisk, men med endemålet at den bolivianske handicapbevægelse gennem sit rettighedsarbejde kan opnå blivende forbedringer af levevilkårene for mennesker med handicap.

Arbejdet i Bolivia koordineres af et forbunds kontor med tre ansatte. Se medarbejdere her.

Dansk Handicap Forbunds partnere i Bolivia:

• FEBOLDI – Landsforbund af pårørende til børn med intellektuel handicap
  • FEBOLDOPSI – Landsforbund af sindslidende
  • FEBOPDIF – Landsforbund af fysisk handicappede
  • FEBOS – Landsforbund af døve
  • FENACIEBO – Landsforbund af blinde

Vil du vide mere om Dansk Handicap Forbunds arbejde i Bolivia, bedes du kontakte ulandskonsulent Henry Lind på telefon +45 50 19 47 21 eller på e-mail henry@danskhandicapforbund.dkeller Dansk Handicap Forbunds repræsentant i Bolivia, Eduardo Guevara (på spansk), på eduardo.add.bol@gmail.com.

Se Dansk Handicap Forbunds Latinamerikanske hjemmeside.

Se alle vores projekter i Bolivia her.