Good Basket

Good Basket er en afdeling af Dansk Handicap Forbund, der sælger kurve fra Ghana

De smukke Bolgatanga-kurve er flettet af folk i det nordlige Ghana, der alle har et handicap. Når kurvene er blevet solgt i Danmark, går overskuddet tilbage til Ghana og bliver brugt til at indkøbe kørestole og tricykler for til mennesker med handicap. Læs mere i boks om Ghana on Wheels.

Der er indtil nu uddannet 60 kurveflettere gennem et af Dansk Handicap Forbunds ulandsprojekter og yderligere 60 er undervejs. Produktionen af kurve er det første arbejde, disse mennesker har haft mulighed for at udføre, og det er vigtigt for dem at kunne bidrage til familiens husholdning.

Bolgatanga, som området hedder, ligger i det nordøstlige Ghana i en region med meget tørke og begrænsede muligheder for at dyrke jorden. Der er derfor opstået en tradition for produktion af kunsthåndværk, hvor specielt Bolga-kurvene er blevet kendt. Kurvene flettes af elefantgræs, der deles og rulles til de tråde, kurvene består af.

Du kan købe kurvene på vores hovedkontor i Taastrup eller gennem vores Web-Shop.

Ghana on Wheels

Indkøb af kørestole og tricykler

Projekt

Ansøgning til kurveprojekt

Vi har brug for din støtte!

Alle beløb er fradragsberettigede, når du indtaster dit CPR-nummer.