Foto: Colourbox.com

Virksomhederne mangler viden om vigtig kompensation på arbejdsmarkedet

De danske virksomheder mangler viden om den vigtige kompensation for mennesker med handicap på arbejdsmarkedet. Det mener virksomhederne selv, ifølge en undersøgelse foretaget af Epinion for Dansk Handicap Forbund.

16. nov. 2016

Der er en lang række barrierer, som står i vejen for, at mennesker med handicap kan komme ud på arbejdsmarkedet. Det viser tal fra en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Dansk Handicap Forbund. Mere end 60 procent af de adspurgte virksomheder har intet kendskab til de kompensationsordninger, der findes i forbindelse med ansættelsen af mennesker med bevægelseshandicaphandicap.

Stort set samme antal af de adspurgte virksomheder mener desuden, at det er afgørende for en ansættelse af personer med bevægelseshandicap, at den viden er vigtig. Det skriver Berlingske Business onsdag.

Samme undersøgelse viser desuden, at mere end halvdelen af de adspurgte virksomheder mener, at det er relevant altid at nævne et handicap i en ansøgning – uanset om det har betydning for det arbejde, man ansættes til.

Og netop dette er en barriere i sig selv, mener Dansk Handicap Forbund, som frygter, at mennesker med bevægelseshandicap bliver sorteret fra allerede inden en samtale, når et bevægelseshandicap italesættes i ansøgningen.

Fik job da hun stoppede med at nævne handicappet
Det råd har Lea S. Kristensen taget til sig. I starten af hendes jobsøgning skrev hun åbent om sit bevægelseshandicap i ansøgningen, men hun kom aldrig til samtale. Det vendte, da hun holdt op med at nævne det i ansøgningen og først italesatte det til selve jobsamtalen.

”Det var ikke rart at slette, for jeg skjulte noget, som de kan se med det samme. Men det blev modtaget positivt. Og mit handicap har ingen betydning for, om jeg kan udføre mit arbejde som socialrådgiver,” fortæller Lea S. Kristensen til Berlingske Business.

Lea S. Kristensen blev i første omgang ansat i Københavns Kommune som socialrådgiver, og i dag arbejder hun som socialrådgiver i børne- og familieafdelingen i Ringsted Kommune.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022