Foto: RYK logo

Vigtig spørgeskemaundersøgelse om blære og tarm for personer med rygmarvsskade

For at få bedre mulighed for at påvirke sundheds- og socialpolitikken har RYK netop lanceret en ny spørgeskemaundersøgelse om blære og tarm. RYK inviterer alle personer med rygmarvsskade til at besvare spørgeskemaet, fordi det er afgørende for kvaliteten og anerkendelsen af resultaterne, at så mange som muligt deltager.

02. maj 2019

Lige siden anden verdenskrig har der været stor fokus på betydningen af og konsekvenserne ved at have problemer med at styre og håndtere blæren og tarmen for personer med rygmarvsskade. Det har nok været netop fokus på blæren og tarmen, der har haft den største indflydelse på, at mennesker med en rygmarvsskade i dag kan se frem til at leve lige så længe som andre – og langt hen ad vejen lige så godt.

Der er mange behandlingsredskaber og hjælpemidler, der kan bruges til at hjælpe med at styre og håndtere blæren og tarmen, og der kommer fortsat nye til – helt nye eller forbedrede. Det er vigtigt hele tiden at holde øje med, hvordan behandlingsredskaber og hjælpemidler fungerer og hjælper i dagligdagen. Ellers kan udviklingen ikke ske i overensstemmelse med brugernes erfaringer.

I tiden siden anden verdenskrig har fokus primært være på sundheden og ikke i tilstrækkelig grad på, hvordan behandlingsredskaber og hjælpemidler vedrørende blæren og tarmen har indflydelse på de daglige aktiviteter. Det bør der sættes større fokus på i fremtiden.

RYK har netop lanceret en spørgeskemaundersøgelse, som også kan findes på RYKs hjemmeside, og som det er håbet, at alle med rygmarvsskade vil bruge mellem 15 og 30 minutter på at besvare. Det er utrolig vigtigt, at så mange som muligt besvarer spørgeskemaet, da det vil være afgørende for betydningen af resultaterne.

Undersøgelsen løber frem til den 9. juni 2019, og der er mulighed for at deltage i lodtrækningen om en række præmier, bl.a. et sommerhusophold og fem gavekort á 500 kr. stykket.

Undersøgelsen gennemføres med støtte fra Coloplast og DUOS. På forhånd tak for deltagelsen.

Deltag i undersøgelsen her.