Privatfoto

Vidnesbyrd cementerer problemerne på handicapområdet

Med 120 siders vidensbyrd fra anonyme mennesker med funktionsnedsættelser og deres pårørende cementerer bevægelsen #enmillionstemmer problemerne på handicapområdet. Det er endnu en påmindelse til politikerne om, at der skal gøres noget.

05. nov. 2020

Bevægelsen #enmillionstemmer, som siden Folketingsvalget i 2019 har gjort det tydeligt, at problemerne på handicapområdet er på et niveau, som de ansvarlige politikere ikke kan ignorere. Det er sket ved, at flere tusinde mennesker – mennesker med handicap og deres pårørende – har fortalt deres historie om manglende hjælp og retssikkerhed.

De mange vidnesbyrd har siden gjort indtryk og fået opmærksomhed fra politikere på tværs af det politiske landskab, og torsdag cementerede bevægelsen problemerne med udgivelsen af 120 siders vidnesbyrd fra pårørende og mennesker med handicap.

”Vi ønsker at vise, at der ligger et stort mørketal bag de høje omgørelsesprocenter på handicapområdet, som vi har været vidner til gennem flere år. Vi ønsker at tage virkeligheden med ind i det politiske arbejde, som er i gang,” fortæller Monica Lylloff.

De 120 siders vidnesbyrd bekræfter det billede, Dansk Handicap Forbund har råbt op om gennem flere år, gennem det daglige rådgivningsarbejde og beretninger fra forbundets tillidsvalgte over hele landet. Det vidner om en kommunal forvaltning, som mangler specialviden, og som alt for ofte har økonomien for øje, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.Derfor er det også på tide, at få set på, hvordan området finansieres, mener hun.

”Vi foreslår, at der skal arbejdes på en helt ny finansieringsmodel på området, så det ikke er den enkelte kommunekasse, der skal afgøre, om man kan få den ene eller den anden hjælp. Det er en samfundsopgave, som vi alle må løfte i samarbejde. Og så skal vi lade kommunen tage sig af det nære og være tæt på borgeren,” siger hun.

LÆS OGSÅ:
Retssikkerhedsproblem kræver ny finasiering af handicapområdet

Forbundet er aktuelt involveret i arbejdet med en specialeplanlægning på socialområdet. Det er et arbejde, som regeringen har sat i gang med et ønske om at komme helt i bund med, hvordan området ser ud, så de nødvendige politiske beslutninger kan træffes for at sikre en langtidsholdbar løsning.

Netop det arbejde, mener landsformanden, er et udtryk for, at området nu har den politiske opmærksomhed, som området kræver, og det momentum skal vi udnytte.

”Vi kommer ikke til at afslutte det arbejde, vi er involveret i, før der er en løsning, som vi er tilfredse med, og som sikrer den nødvendige hjælp til vores medlemmer og alle andre med behov. #enmillionstemmer-bevægelsen underbygger her handicaporganisationernes daglige oplevelse i vores kontakt med og arbejdet for vores medlemmer. Det kan virke selvfølgeligt, at systemet skal hjælpe dem, der har behov, men de mange fortællinger har med al tydelighed vist, at det ikke altid er tilfældet,” siger Susanne Olsen.

At arbejdet skal følges til dørs med en langtidsholdbar løsning er også målet for Monica Lylloff.

”Mens KL udtaler, at borgere ’oplever’ og ’føler’ at de svigtes, mens kommunerne ’vurderer’ og ’konkluderer’, at de gør det rigtigt, så er disse vidnesbyrd beviser på, at der er tale om systematisk og landsdækkende svigt af og overgreb på mennesker med handicap og psykisk sårbarhed og deres pårørende,” siger hun.

#enmillionstemmer blev startet med et opslag på Facebook i maj 2019 fra Monica Lylloff. Det gjorde hun i tæt samarbejde med Dansk Handicap Forbund og Muskelsvindfonden.

Læs vidnesbyrdne

Stigning i tildeling af førtidspension ingen overraskelse