Pressefoto Det Kgl. Teater: Helle Riis

Videnskabeligt eksperiment på Det Kongelige Teater vil ændre vores holdning til ’de anderledes’

Når Det Kongelige Teater den 21. oktober har premiere på forestillingen 'Human afvikling', er det samtidig startskuddet til et videnskabeligt masseeksperiment, der aldrig er set før i så stor skala, i Danmark.

12. okt. 2016

Fredag aften i efterårsferien vil Jacob Nossell, der har spastisk lammelse, stille sig op på Skuespilhusets scene foran flere hundrede publikummer. De skal undervejs i forestillingen svare på spørgsmål om deres holdning til Jacob – og til folk, der, som han, er ’anderledes’ på grund af fysiske handicap. Svarene bliver afgivet via små, trådløse afstemningsenheder (‘klikkere’) og den procentvise fordeling af alle afgivne svar kan ses i real-time på scenens bagvæg.

Forskningsleder Kristian M. Martiny, der til daglig leder Elsassinstituttets afdeling for psykologisk og social research, omdanner samtidig dele af foyeren til et forskningsområde. Her vil han inddrage publikum i en række sociale tests før og efter forestillingen, ligesom han også vil gennemføre en række interviews med udvalgte fokusgrupper efter forestillingen.

Der er en simpel mening med forskningen, som rækker ud over den enkelte aften i Det Kongelige Teater – og de i alt 17 opsætninger af 'Human afvikling'.

"Ved at inddrage publikum gør vi dem til en del af løsningen på et komplekst samfundsproblem, nemlig samfundets opfattelse af ’de anderledes’ – folk med et fysisk handicap. Da vi i 2014 satte 'Human afvikling' op som pilotprojekt, viste fokusgruppeinterview bagefter, at respondenter i gruppen havde ændret eksplicit holdning til folk med fysiske handicap," siger Kristian M. Martiny i en pressemeddelelse.