Pressefoto

Vi har brug for dig til kommunalvalget 2017

Inden længe er der kommunalvalg, og netop det valg er vigtigt for medlemmerne i Dansk Handicap Forbund. For det er kommunerne, der udmønter lovgivningen, og derfor er kommunalpolitikken vigtig.

17. okt. 2017

Den 21. november er der kommunal- og regionsvalg i Danmark. Særligt kommunalvalget er vigtigt for vores medlemmer. Det er det, fordi statens lovgivning er en ramme, mens det er op til kommunerne at udfylde rammen.

Det vil sige, at kommunerne fastsætter service- og kvalitetsstandarder, prioriterer den lokale økonomi samt tilrettelægger og indretter tilbud til mennesker med handicap. Derfor er kommunalvalget vigtigt. Man skal huske, at de fleste kommunalpolitikere er ’almindelige’ borgere med jobs og andre aktiviteter ved siden af deres arbejde i byrådet / kommunalbestyrelsen, og er det begrænset, hvor meget viden de har om handicapområdet.

Derfor er det meget nødvendigt, at vi er aktive og får gjort kandidaterne opmærksom på vores vigtige sag.

Find de gode kandidater og påvirk dem
Når vi taler om handicappolitik, så handler det ikke så meget om partifarve, men i højere grad om, hvilke kandidater, der personligt har en sympati for vores sag og ønsker at understøtte den. Det er derfor vigtigt at påvirke kandidaterne individuelt og opnå en personlig kontakt til nogle politikere, som efter valget vil gøre noget opmærksom og godt for vores målgruppe.

Vi har som gruppe nogle gode muligheder for at påvirke – f.eks. gennem synlighed. Vær til stede og vis, at vi findes som gruppe og tør stille de skarpe spørgsmål til politikerne. Her har vi brug for at mobilisere alle de gode kræfter, vi har i forbundet – og her taler vi ikke bare om dem, der i forvejen er politisk aktive, men om alle, som har mulighed for at gøre opmærksom på sagen.

Som en hjælp til dig, har vi samlet lidt materiale, du kan bruge:

1. En folder med gode råd og vejledning i, hvordan du påvirker lokalpolitisk. DOWNLOAD FOLDEREN HER.

2. En række konkrete spørgsmål, som du kan stille til politikerne. DOWNLOAD SPØRGSMÅLENE HER.

3. Et link til seneste nummer af Handicap-nyt indeholder artikler, som sætter fokus på kommunalvalget. FIND SENESTE NUMMER AF BLADET HER.

Vi opfordrer alle medlemmer, pårørende, tillidsvalgte og andre med interesse for handicapsagen til at være aktive i valgkampen.