Gua Studio

Vi er her også! Ny kampagne skal få flere til at forholde sig til handicapområdet

Den 16. november er der valg i alle kommuner, og der skal sammensættes nye byråd. Dansk Handicap Forbund ønsker, at flere taler om og forholder sig til handicapområdet og de problemer, der er, og derfor sætter vi gang i kampagnen ”Vi er her også!”.

23. sep. 2021

Kommunalvalget er meget vigtigt for os, da størstedelen af de beslutninger, som vedrører vores medlemmer, tages lokalt. Derfor er det vigtigt, at vi får de lokale politikere og nye kandidater til at forholde sig til handicapområdet.

Men i en verden, hvor handicapområdet også er i konkurrence med mange andre områder, er det helt afgørende, at vi alle sammen yder en indsats for at skabe synlighed omkring udfordringerne og ønsker til handicapområdet.

Derfor har Dansk Handicap Forbund lanceret kampagnen ”Vi er her også!”, som skal gøre opmærksom på de udfordringer, der er på området.

Således kan medlemmer og andre interesserede blive meget klogere på området på hjemmesiden www.etlivmedligemuligheder.dk, hvor der blandt andet er adgang til seneste statistikker og samlet en lang række spørgsmål, som vælgere kan stille byrådskandidaterne, og som kandidaterne kan bruge til at blive klogere på handicapområdet.

”Materialet er en mulighed for at finde enkle fakta og hente inspiration til spørgsmål, som man kan stille til politikerne. Og materialet lægger samtidig op til, at evt. nye kandidater kan blive klogere på området og i det hele taget blive bevidst om de udfordringer, der er på handicapområdet,” siger landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

En joker i valgkampen
For at få spredt budskabet og materialet til flest muligt er der blevet tilknyttet et fysisk joker-kort, som forbundets tillidsvalgte kan bede om at få tilsendt. Det er en nem måde at henvise til hjemmesiden, og det skulle gerne få budskabet ud til flere, mener Susanne Olsen.

”Vores medlemmer kommer rigtig meget rundt på gader og stræder og til vælgermøder. Mit håb er, at de vil tage kortet med rundt og dele ud til byrådskandidater og lægge det på bordene til vælgermøderne, så flere bliver opmærksomme på de problemstillinger, vi slås med,” lyder det fra landsformanden.

Al materialet i forbindelse med KV21 blev lanceret på et online arrangement, som kan ses via hjemmesiden her.

På mødet blev der idéudvekslet mellem de politisk interesserede medlemmer, og ekspert i kommunale forhold Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, gav gode råd til, hvordan man som græsrod bedst påvirker det lokalpolitiske landskab.

Er du interesseret i at deltage i kampagnen ”Vi er her også!” og sprede budskabet via joker-kort, skal du skrive til dhf@danskhandicapforbund.dk. Vi uddeler kortene i pakker af fem, indtil der ikke er flere.

Udsultet område har brug for mere: Finanslov leverer små lyspunkter
06. dec. 2021

Udsultet område har brug for mere: Finanslov leverer små lyspunkter

International Handicapdag: Ikke meget at fejre