Roger Buch holder oplæg for de interesserede tilhørere på Handicappolitisk seminar 2015

Veloverstået politisk seminar giver stof til eftertanke

Weekendens Handicappolitiske seminar på Egmont Højskolen gav Dansk Handicap Forbunds lokale tillidsvalgte stof til eftertanke i forhold til deres vigtige politiske arbejde lokalt. En ny kommunal virkelighed gør det til en vanskelig, men slet ikke umulig opgave at bryde igennem hos lokalpolitikerne, det skal blot gøres på den rigtige måde.

09. nov. 2015

Det er økonomien, der styrer kommunalpolitikken, og den permanente dagsorden i kommunerne er, at der ikke er penge nok. Og sådan bliver det ved med at være fremover. Sådan lød den lidt nedslående analyse fra forskningschef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch, da han fredag aften gæstede forbundets Handicappolitiske seminar på Egmont Højskolen.

”Siden Schlütter-regeringen har vi flyttet rundt på de samme penge, og derfor er det også svære at blive ved med at finde steder at spare,” sagde han blandt andet i sit oplæg. Samtidig har de mange års effektivisering i det offentlige samt en nedgang i skatteindtægter som følge af øget arbejdsløshed efter finanskrisen samlet betydet, at der er priroteret færre penge til blandt andet handicapområdet.

”Den offentlige sektor er ikke vokset i 35-40 år, og det kommer den heller ikke til i fremtiden,” konstaterede Roger Buch tørt.

Det skal nok gå
Men selvom det kan lyde demotiverende, og selvom Roger Buch i slutningen af sit oplæg bad tilhørerne om at overveje, hvem de ville tage penge fra for at få tilført handicapområdet øgede midler, så mener han alligevel, at man skal huske på, at alt nok skal gå.

”Det gælder om at vinde sine politikere og sine embedsmænd over på sin side, sådan at man anskuer verden på samme måde. Det er selvfølgelig en vældig vanskelig opgave,” siger Roger Buch, og han opfordrer til, at man som organisation betragter arbejdet som en dialog med frem for en krig mod kommunalpolitikerne. Det handler i høj grad om at hjælpe politikere og embedsmænd til at finde vej i al den viden, der er på handicapområdet, mener han.

Roger Buch var inviteret til at holde oplæg på Egmont Højskolen i forbindelse med Dansk Handicap Forbunds Handicappolitiske seminar, som blev arrangeret at forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg.

Saminaret bød desuden på oplæg fra tillidsvalgte, som bekræftede, at det hele nok skal gå, og at det er muligt at flytte noget, hvis man går ind i en dialog med kommunen.