Pressefoto: Anders Hviid

Velkommen til den nye regering

Danmark har fået ny regering, og det får også betydning for handicapområdet. Dansk Handicap Forbund byder regeringen og de nye ministre velkomne og glæder sig til samarbejdet.

29. nov. 2016

Venstre har sammen med Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti udarbejdet et regeringsgrundlag, som i korte og meget overordnede træk forholder sig til handicapområdet.

"Regeringen ønsker fokus på, at mennesker med handicap i højere grad skal understøttes i at få en plads på arbejdsmarkedet. Herudover refererer man til den nyligt indgåede aftale om revision af serviceloven, og man taler om, at der skal fokus på sociale investeringer og hvilke indsatser, der virker bedst. Det kan være godt, men der er tale om ord og principper, og der er meget lidt konkret at forholde sig til,” mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen, som dog ser frem til at byde de nye ministre, som har betydning for forbundets medlemmer, velkommen.

”Vi byder de nye ministre velkommen og minder dem om vores mærkesager, som bunder i vores arbejder for et liv med lige muligheder for mennesker med handicap. Det betyder lige nu et stort fokus på den forestående evaluering af førtidspension og fleksjobreformen og bedre hjælp til at komme i beskæftigelse gennem reel støtte, men ikke ved at presse mennesker på deres forsørgelsesgrundlag. Vi ønsker også en fastholdelse af de handicapkompenserende ordninger i serviceloven gennem en styrkelse af midler til området,” fortæller Susanne Olsen.

Med udgangspunkt i regeringsgrundlagets ord om sociale investeringer ønsker forbundet fokus på, at den rigtige støtte fra starten er en god investering, som udover at give mennesker et bedre liv giver store investeringer for samfundet på den lange bane.

Endelig vil Dansk Handicap Forbund arbejde for en fortsat bedring af tilgængeligheden i samfundet gennem et forpligtende bygningsreglement, og vi ønsker en styrkelse af de individuelle kørselsordninger, så det er muligt at føre en aktiv tilværelse uden for eget hjem på lige fod med andre borgere, fortæller landsformanden.

I løbet af de kommende dage fremsender Dansk Handicap Forbund velkomstbreve til de nye relevante ministre.

De nye relevante ministre i forhold til forbundets arbejde er:

- Børne- og socialminister Mai Mercado (C)
- Undervisningsminister Merete Riisager (LA)
- Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V)
- Ældreminister Thyra Frank (LA)
- Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)