Foto: Colourbox.com

Valgkommentar: National handlingsplan er nødvendig

I løbet af valgkampen kommenterer Dansk Handicap Forbund på noget af alt det, vi ser rundt omkring fra politikerne frem mod valget den 5. juni.

14. maj 2019

Tirsdag kunne man på Herning Folkeblads nyhedssite læse et indlæg fra Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten. Han ønsker en større prioritering af handicapområdet. I sit indlæg nævner han to ting, som vi håber, at flere kandidater vil forhold sig til.

For det første taler han om, at der skal gives en medfinansiering til handicapområdet fra statens side og fremhæver samtidig behovet for en national handlingsplan for området.

”I Dansk Handicap Forbund glæder vi os, hver gang vores medlemmer kommer på dagsordenen, for det er desværre svært at få den opmærksomhed, som mange andre områder kan mønstre,” siger landsformand Susanne Olsen.

Mandag kommenterede vi på den udfordring, at kommunernes økonomi er meget presset, og derfor vil jeg give Jacob Sølvhøj ret i, at der skal tænkes i nye finansieringsformer.

"Man kan jo starte med at kigge på budgetloven, som lægger stort pres på kommunerne og begynde at kigge på, hvordan man kan polstre kommunernes økonomi, så de kan investere i området – og frem for alt kunne hjælpe, når flere får behov for hjælp, eller befolkningsgrundlaget ændrer sig," siger Susanne Olsen.

LÆS OGSÅ:
Valgkommentar: Kommunerne skal have ordentlige arbejdsbetingelser!

Men pengestrømmen må også suppleres af en national handlingsplan, som Dansk Handicap Forbund sammen med de øvrige handicaporganisationer og Institut for menneskerettigheder har bedt politikerne om at vedtage. En handlingsplan kan nemlig sikre, at der sikres en koordinering og et overblik over, hvad vi har af viden og specialtilbud, og den vil bidrage til overblik over et område, som i dag er præget af alt for stor vilkårlighed – afhængigt af, hvor man bor.