Foto: Dansk Handicap Forbund

Valgkommentar: Konservatives formand: Ingen problemer med velfærden i Danmark!

Valgkampen præges af overbudspolitik, hvor løfterne flyver igennem luften, og ved dette valg er velfærd blevet et emne, hvor begge statsministerkandidater er kommet med løfter om flere midler til velfærden. Men midt i strømmen af løfter, så sker det, at politikerne bekender kulør og får afsløret, hvor de i virkeligheden står.

16. maj 2019

I dag har landsformand Susanne Olsen reageret på udtalelser fra konservatives formand Søren Pape Poulsen:

"I dag var jeg ved at få kaffen galt i halsen. Jeg lyttede til P1 Morgen, hvor Søren Pape Poulsen (K) lagde kraftigt afstand til Laes Løkke Rasmussen på grund af hans løfte om tilførsel af flere midler til velfærd i den kommende periode. Søren Pape Poulsen vil i stedet have skattelettelser, og i den forbindelse fik han hidset sig så tilstrækkeligt op, at han nægtede at anerkende, at der skulle være problemer med velfærden i Danmark. Han pegede på, hvor godt vi har det i forhold til resten af verden og markerede sin utilfredshed med, at vores velfærdssystem kritiseres. Han udbad sig i stedet taknemmelighed fra befolkningens side.

Hør udsendelsen i P1 Morgen her

Jeg må indrømme, at denne kommentar rystede mig. Søren Pape Poulsen taler imod bedre vidende, hvis han tror, at alt er i den skønneste orden. Han er tydeligvis meget langt fra den virkelighed, som mennesker med handicap befinder sig i – en virkelighed, hvor vi hver eneste dag er vidne til, at mennesker med handicap fratages deres basale hjælp, og hvor man har serviceniveauer så lave, at al værdighed for mange mennesker er forsvundet.

Men det er åbenbart konservativ politik at se bort fra realiteterne, og ved nærmere eftertanke begynder jeg at forstå, hvorfor den konservative børne- og socialminister blankt har afvist at finde en løsning for de mennesker, som ikke kan få hjælp til overvågning – mennesker med indgribende funktionsnedsættelser, som er i livsfare og kun kan håbe på, at det private netværk vil tage over. Jeg troede faktisk, det var konservativ politik at kære sig om dem, der har det sværest, herunder mennesker med indgribende handicap.

Med Søren Pape Poulsens udtalelser får man den ubehagelige tanke, at man måske slet ikke ønsker at forbedre forholdene for mennesker med handicap? Og måske tænker flere politikere sådan? Jeg er oprigtig ked af, hvis mange af politikerne deler Søren Pape Poulsens synspunkt, for så er budskaberne om vores medlemmers udfordringer ikke kommet igennem.

Vi arbejder hele tiden på at gøre opmærksom på de mange problemer, vi står i, men der er tydeligvis brug for endnu flere billeder på den virkelighed, som Søren Pape Poulsen negligerer.

Derfor glæder det mig meget, at vi i Dansk Handicap Forbund er gået aktivt ind i at støtte op om Facebookkampagnen #enmillionstemmer, som er et initiativ startet hos de pårørendegrupper, som står midt i kæmpe udfordringer, og som inderligt har brug for en prioritering af området."

Kampagnen kan følges på Facebook her.

Fra Dansk Handicap Forbunds side opfordrer vi til, at alle deler kampagneopslagene med deres netværk og anvender hashtagget, for der er tydeligvis nogle politikere, som har brug for at blive opdateret på realiteterne!

Du kan finde en vejledning til, hvordan du kan dele din historie under #enmillionstemmer her.

LÆS OGSÅ:
Kampagne #enmillionstemmer samler stemmer på handicapområdet

Dansk Handicap Forbund deltog i gårsdagens Jobmesse Fyn 2019
13. sep. 2019

Dansk Handicap Forbund deltog i gårsdagens Jobmesse Fyn 2019

Social- og Indenrigsministeren vil prioritere handicapområdet - vi er klar!
12. sep. 2019

Social- og Indenrigsministeren vil prioritere handicapområdet - vi er klar!

Udfordring at få alle virksomheder med til at løfte beskæftigelsen for alle uanset handicap
10. sep. 2019

Rådgivningsteamet indfaser nye IT-systemer
09. sep. 2019

Rådgivningsteamet indfaser nye IT-systemer

Økonomiaftale med kommunerne på plads – men er det nok?
06. sep. 2019

Økonomiaftale med kommunerne på plads – men er det nok?

DH kom i mål til DHL Stafetten i København
03. sep. 2019