Foto: Line Nykjær Johansen

Valgkommentar: Kommunerne skal have ordentlige arbejdsbetingelser!

Valgkampen er løfternes tid, og når de konfronteres med de udfordringer, vi ser på handicapområdet, så er der ingen grænser for politikernes forståelse og deres ønske om at skabe bedre forhold for vores målgruppe.

13. maj 2019

Det er meget karakteristisk, og det var da også meget tydeligt, da vi i sidste uge havde arrangeret vælgermøde (se begivenheden på Facebook her) i Handicaporganisationernes Hus. Flere politikere ville kræve, at kommunerne skulle opføre sig ordentligt, og der blev samtidig talt om sanktioner. Men debatten fik på baggrund af skarpe spørgsmål fra tilhørerne henledt opmærksomheden på det pres kommunerne er underlagt.

De skal overholde strenge budgetmæssige krav – ellers straffes de økonomisk. De skal år efter år effektivisere – alt imens flere og flere har brug for hjælp. Situationen betyder, at kommunerne, ud over de generelle besparelser på området år efter år, har brugt færre penge på området, end der var budgetteret med.

Resultatet af spørgsmålene til den kommunale økonomi ved paneldebatten var meget interessant – fx da SF’s kandidat, Niels Christian Barkholt, direkte talte om at afskaffe den budgetlov, som presser kommunerne.

"Kommunerne står mange steder med en umulig opgave, og derfor er landspolitikerne nødt til at løfte et medansvar her. Det handler først og fremmest om at få øjnene op for, at en stærk socialpolitik koster, men at det naturligvis er en god samfundsinvestering. Det er mit ønske, at politikerne bliver udfordret på deres vilje til at levere bedre arbejdsbetingelser for kommunerne i stedet for ensidigt at slå dem oven i hovedet og tale om sanktionering," udtaler Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund.

LÆS OGSÅ:
Så er valget til folketinget skudt i gang - find dit valgmateriale her

I lørdags skabte et lokalt politisk initiativ fokus på netop denne problemstilling. En af forbundets aktive tillidsvalgte, Gitte R.R. Nielsen, var lørdag i Fyens.dk med en fælles appel til landspolitikerne, hvor hun som handicaprådsformand sammen med borgmesteren var afsender på en opfordring til landspolitikerne om de realiteter, man står overfor i kommunerne, og at landspolitikerne simpelthen er nødt til at prioritere området.

Læs artiklen her.

Valgkommentar: God fornøjelse til EU-valget på søndag
24. maj 2019

Valgkommentar: God fornøjelse til EU-valget på søndag

Kom til politisk debat med RYK
24. maj 2019

Kom til politisk debat med RYK

Valgkommentar: Er vores velfærdsmodel truet?
22. maj 2019

Valgkommentar: Er vores velfærdsmodel truet?

Monica Lyloff modtager Vanførefondens Opmuntringspris 2019
22. maj 2019

Monica Lyloff modtager Vanførefondens Opmuntringspris 2019

Valgkommentar: Der tales om velfærd - husk mennesker med handicap!
20. maj 2019

Valgkommentar: Der tales om velfærd - husk mennesker med handicap!

Valgkommentar: Konservatives formand: Ingen problemer med velfærden i Danmark!
16. maj 2019

Valgkommentar: Konservatives formand: Ingen problemer med velfærden i Danmark!