Foto: Colourbox.com

Valgkommentar: God fornøjelse til EU-valget på søndag

På søndag er det tid til vores første af årets to vigtige valg – nemlig valget til Europaparlamentet.

24. maj 2019

EU tager mange beslutninger, som både direkte og indirekte har betydning for mennesker med handicap. Til hverdag tænker vi måske ikke så maget over det, men der er eksempler på EU-direktiver, som direkte har ført til bedre rettigheder i Danmark; fx lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, som er en følge af et EU-direktiv. På samme måde er der organer, som arbejder på forbedrede europæiske standarder for tilgængelighed og transport, som vi også i Dansk Handicap Forbund er involveret i.

Tidligere på året blev tilgængelighedsdirektivet stemt igennem, hvilket vil få betydning for mennesker med handicap i hele EU. Det talte vi med Morten Løkkegaard om i et interview til Handicap-nyt nr. 2 / 2018.

HØR INTERVIEWET HER

Netop nu cirkulerer der et dokument, hvor en række kandidater har skrevet under på, at de ønsker at fremme rettigheder for mennesker med handicap. 505 kandidater har skrevet under – heraf 22 danske kandidater fra et bredt udsnit af partier, hvilket er meget positivt.

SE LISTEN HER

Hos Dansk Handicap Forbund opfordrer landsformand Susanne Olsen alle til at deltage i EU-valget:

”Et valg er altid vigtigt for vores demokrati. Handicappolitik har som bekendt ingen partifarve, og der kan være meget forskellige holdninger til, om EU er til fordel for vores område. Uanset hvor man står, så er chancen der på søndag til at øge indflydelse i begge retninger. Under alle omstændigheder er valget demokratiets festdag, og derfor ønsker vi alle et godt valg på søndag,” siger landsformand Susanne Olsen.