Privatfoto

Kampagnen #enmillionstemmer sætter handicap på dagsordnen - men der skal konkret handling til efter valget

Kampagnen #enmillionstemmer har været medvirkende til, at flere partier i valgkampen er kommet med et handicapidspil, og flere medier har interesseret sig for området. Det er glædeligt, men problemerne på området savner stadig reelle politiske ændringer.

04. jun. 2019

Under valgkampen har vi oplevet, hvordan begge politiske fløje har givet løfter om milliarder til løft af velfærd. Set fra vores stol tegner det selvfølgelige rigtig godt, men samtidig undrer det os, at man fortsat ikke har taget fat i at løse udfordringerne for fx de mennesker, som er ramt allerhårdest af meget indgribende handicap.

Det drejer sig om mennesker, som har behov for overvågning, da de ellers vil være i livsfare. Har man udfordringer, som gør, at man ikke selv kan være arbejdsleder, så lander man typisk på en § 95. stk. 3-ordning, som ikke giver mulighed for overvågning. Siden en landsretsdom i 2015 har flere hundrede borgere mistet den døgndækning, de tidligere modtog, og resultatet er, at de pårørende har måttet overtage en opgave, som ubetinget er en kompensationsopgave og dermed samfundets ansvar.

Tirsdag skrev TV 2 om problemerne omkring overvågning.

TV 2: KOMMUNE SKÆRER I HJÆLP TIL LAM KVINDE: - EN POTENTIELT LIVSTRUENDE SITUATION

”Vi har igennem flere år oplevet to socialministre negligere problemstillingen, og vi har fra oppositionens side endnu ikke set noget seriøst bud på at opnå en løsning for disse mennesker. Nu er det på tide, at man finder en løsning,” siger landsformand Susanne Olsen.

Kampagnen #enmillionstemmer er blevet samlet op af flere medier, og det har fået flere partier til at komme med handicapudspil i løbet af valgkampen. Udover Socialdemokratiet og Enhedslisten har SF meldt sig på banen. Det kan man læse i B.T. tirsdag:

B.T.: LIVA TVINGES TIL AT FLYTTE HJEMMEFRA - NU VIL SF HJÆLPE UNGE HANDICAPPEDE