Foto: Gua Studio

Utilstrækkelig løsning til mennesker med overvågningsbehov

Dansk Handicap Forbund har modtaget det nye lovforslag omkring etablering af en overvågningsløsning for mennesker med handicap, som modtager hjælp efter § 95. Desværre løser lovforslaget ikke problemerne for størstedelen af medlemmer med overvågningsbehov i Dansk Handicap Forbund.

19. maj 2020

I fem år har Dansk Handicap Forbund og en række andre handicaporganisationer kæmpet for at få politikerne til at forstå, hvor fatalt det er for den enkelte borger, at der ikke er skabt en hjemmel til overvågning efter servicelovens § 95.

Situationen betyder, at ansvaret for at hjælpe den enkelte lægges over på det private netværk, og det eneste alternativ er, at borgerne må vælge at flytte til et botilbud eller plejehjem.

Nu er der fremlagt en løsning, som imødekommer unge op til 23 år, men kun i nattetimerne. Undtagelsesvis kan støtten fortsættes for borgere, som kun forventes at leve i kort tid. Og det ærgrer landsformand Susanne Olsen, at det ikke er lykkes politikerne at finde en løsning for alle dem – uanset alder – som er ramt af problematikken. For behovet for overvågning stopper ikke efter det fyldte 23. år.

”For Dansk Handicap Forbunds medlemmer er løsningen ikke engang en halv, men snarere en kvart løsning, som slet ikke imødekommer vores målgruppe. Vi har en lille gruppe, som kan blive hjulpet i en begrænset periode, men mange medlemmer, som står med problemer, hører til voksengruppen, og dermed står de fortsat uden hjælp. En fast aldersgrænse giver ingen mening, fordi problemet rammer uden hensyn til alder, og beslutningen om kun at hjælpe i nattetimer er lige så uforståelig, da overvågningsbehov ikke er noget, man programmerer sig ud af,” siger Susanne Olsen..

Hun mener, at man med forslaget skubber problematikken foran sig.

”I det store billede handler det her om meget få mennesker, som til gengæld er nogle af dem, der står med de allermest indgribende funktionsnedsættelser. En løsning på dette problem ville udgøre et næsten usynligt beløb – sammenlignet med de beløb, man i øjeblikket sender ud for at holde hånden under borgere og samfund. Måske ville det beløb, der allerede er afsat til området, i realiteten endda kunne hjælpe alle, som står med problemet,” konstaterer Susanne Olsen.

Dansk Handicap Forbund fortsætter arbejdet for at hjælpe denne gruppe, så alle med behov for overvågning kan få det, også dem, der modtager hjælp efter servicelovens § 95.

Læs lovforslaget her.