Foto: Colourbox.com

Undtagelse fra regel om mundbind: Ingen retningslinjer bekymrer

Lørdag den 22. august blev det lovpligtigt at have mundbind på i al offentlig transport. Visse grupper med fx handicap er undtaget fra reglen, men der er ingen retningslinjer for undtagelsen, og det bekymrer handicapbevægelsen.

27. aug. 2020

Den 22. august blev det lovpligtigt, at man skal bære mundbind i offentlig transport landet over. Det gjorde statsministeren klart på et pressemøde få dage forinden. Men med påbuddet fulgte også undtagelser for visse grupper med fx handicap, som ikke ville kunne bruge mundbind.

Siden da har handicapbevægelsen via Danske Handicaporganisationer arbejdet på at finde ud af, hvordan en evt. undtagelse fra påbuddet skal dokumenteres, når man står i bussen eller i toget.

”Det kan betyde, at nogle medlemmer vil opleve at blive overfuset eller mistænkeliggjort af de øvrige passagerer, og det er der ingen, der kan være bekendt,” siger landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

Myndighederne vil dog ikke udstede konkrete retningslinjer til, hvordan man skal dokumentere, at man er undtaget fra påbuddet om mundbind. De henstiller i stedet til, at de øvrige passagerer og personalet i den offentlige transport er opmærksomme på, at der kan være gode grunde til ikke at iføre sig et mundbind.

Det stiller store krav til den enkelte, som er undtaget påbuddet, mener landsformand Susanne Olsen.

”Der vil være medlemmer, som vil komme i ubehagelige situationer, og det er beklageligt. Derfor vil jeg også komme med denne opfordring: Pas på hinanden og husk på, at der er nogle, som af forskellige årsager ikke kan følge påbuddene. Det skal vi alle kunne rumme,” mener hun.

Er du i gruppen, der undtages fra at bruge mundbind, bør du være opmærksom på at holde god afstand til dine omgivelser.

Myndighederne oplyser desuden, at man har mulighed for at få udleveret gratis mundbind, hvis anskaffelse af mundbind vil være en væsentlig økonomisk belastning. Kriterierne for at få udleveret gratis mundbind er, at de skal bruges i offentlig transport, og at det skal være en økonomisk belastning for den enkelte af anskaffe sig. Ordningen vil blive administreret pragmatisk, så man vil ikke blive afkrævet dokumentation på ens økonomiske situation.

Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor og hvordan de gratis mundbind udleveres.