www.colourbox.com

Trods klare regler halter det med tilgængeligheden i nybyggeri

Nybyggeri betyder langt fra altid, at det er tilgængeligt for mennesker med handicap. For selvom reglerne er klare på området, så overholdes de langt fra altid, skriver Ingeniøren.

12. okt. 2015

Selvom Bygningsreglementet foreskriver, at tilgængeligheden for mennesker med handicap skal være i orden, når man bygger nyt, så brydes reglerne ofte, og det har sjældent konsekvenser.

Så klar er meldingen fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) og handicaporganisationer. Det skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

LÆS MERE: NYBYGGERIER IGNORERER KRAV OM ADGANG FOR HANDICAPPEDE

I 2012 undersøgte SBi ti almene boligbyggerier, og konklusionen var, at alle ti brød reglerne for tilgængelighed i en eller anden form. Blandt andet manglede der niveaufri adgang for kørestolsbrugere.

Siden da er det blevet bedre i de almene boligbyggerier, men der er fortsat problemer i nybyggerier.

”For eksempel har jeg set skoler, der ikke er niveaufrie,” siger civilingeniør fra SBi Søren Ginnerup blandt andet i artiklen.

Ifølge reglerne har kommunen ret til at tilbageholde en byggetilladelse, hvis ikke tilgængeligheden er opfyldt, og derfor tror man i byggebranchen, at kommunen agerer stopklods, hvis ikke tilgængeligheden er i orden. Det er dog ikke sket i 40 år, konstaterer Søren Ginnerup.

Danske Handicaporganisationer efterlyser, at man genindfører en kontrol af nybyggeri, hvor kommunerne udstedte en attest på, at alt var i orden i forhold til tilgængeligheden. Ordningen blev nedlagt i 1972, og siden har det altså haltet med at leve op til reglerne til stor gene for mennesker med handicap, som ikke har adgang til de samme ting i samfundet som alle andre.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022