Foto: Casper Marcussen

Ti år med handicapkonventionen: Vi er ikke i mål endnu

FN’s Handicapkonvention fejrer i dag ti års jubilæum. Det blev fejret i Handicaporganisationernes Hus, hvor Mogens Lykketoft advarede om, at organisationerne må passe på med at fryse fast i selvglæde. For der er stadig meget at gøre, mener også Dansk Handicap Forbund.

13. dec. 2016

”Pas på med at fryse fast i selvglæde i forhold til, hvor langt vi er nået.”

Så klart var en del af budskabet fra Mogens Lykketoft (S) - tidligere generalsekretær for FN's generalforsamling -, som i anledningen af FN's Handicapkonvention havde lagt vejen forbi Handicaporganisationernes Hus i Taastrup.

Kommentaren faldt med reference til Danmarks fortsatte mangel på vedtagelsen af et generelt forbud mod diskrimination af mennesker med handicap; et forbud, som mange andre lande har.

Læs FN's Handicapkonvention HER .

Dermed mindede Mogens Lykketoft os alle om, at vi midt i glæden over, at der i ti år har været en konvention på handicapområdet, ikke må glemme, at der fortsat er udfordringer på området. Og det budskab støtter landsformand for Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen op om.

”Hvis jeg skal gøre status her på konventionens 10-årsdag, så vil jeg fremhæve behovet for, at konventionen i langt højere grad bliver noget, vi på tværs af sektorer kan bruge som udgangspunkt for fælles drøftelser af, hvordan vi løser udfordringer på handicapområdet. Det er de færreste kommunale forvaltninger, som i dagligdagen forholder sig til den, og den misforstås ofte som et dokument, man henviser til for at 'få mere hjælp',” siger Susanne Olsen og opfordrer til, at man bliver bedre til at se, hvad konventionen faktisk kan bruges til.

”Konventionen skal ses som andet og mere end 'handicapbevægelsens rettighedsdokument'. Den kunne faktisk være en fantastisk platform for en forbedret kommunikation imellem borger og myndighed, og det, tror jeg, er en af de næste store opgaver, der venter forude.”