Foto: Colourbox.com

Syge børn går glip af undervisningen – syv anbefalinger til forbedringer

Er man barn med en kronisk sygdom eller handicap, og har man i perioder derfor svært ved at passe den almindelig undervisning i skolen, så har man et problem. Skolerne lever nemlig ikke op til deres forpligtelser i forhold til at undervise børnene.

14. mar. 2017

Skolerne svigter deres ansvar, når det drejer sig om at sikre, at børn med kroniske sygdomme eller handicap får den undervisning, de har krav på. Det mener de fire organisationer Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Skoleelever og Skole og Forældre. Derfor er de nu gået sammen om at formulere syv anbefalinger, der skal hjælpe skolerne med at leve op til deres forpligtelser over for børnene.

De syv anbefalinger skal blandt andet skal forpligte skolerne til at tage hånd om børnene og deres udfordringer i samarbejde med forældrene. Desuden skal der føres tilsyn med, om skolerne følger reglerne for sygeundervisning, ligesom forældrenes klagemuligheder skal forbedres.

De syv anbefalinger kan læses via Danske Patienters hjemmeside HER

Utroligt, at det er nødvendigt
Hos Dansk Handicap Forbunds Forældrekreds modtager man de syv anbefalinger med glæde, selvom det ifølge næstformand Gitte R.R. Nielsen er ærgerligt, at det overhovedet er nødvendigt at udarbejde dem.

”Grundlæggende er det jo skolens ansvar, at børnene får den undervisning, de har krav på. Men når det så er sagt, er der ingen tvivl om, at de syv anbefalinger desværre er nødvendige, for at børnene ikke går tabt. Der har manglet en systematisk måde, hvorpå man sikrer børnenes ret til at kunne modtage den rigtige undervisning, selvom de har højt fravær pga. sygdom eller indlæggelser. Og her imødekommes alle nye tiltag,” siger Gitte R.R. Nielsen.

”Der er mange, som ikke helt forstår, hvor vigtigt det er for børnene, at de kan følge med, og at de helst skal modtage den samme undervisning, som kammeraterne i klassen. Der er nemlig forskel på, hvordan der undervises, og hvilke metoder, der bliver undervist efter, og det gør det bare endnu mere besværligt for den enkelte at skulle omstille sig hele tiden, samtidig med at man kæmper med sin sygdom og indlæggelser,” vurderer hun.

Derudover kan det megen fravær have store sociale konsekvenser for den enkelte elev, og derfor håber Forældrekredsen i Dansk Handicap Forbund, at undervisningsministeren vil tage rådene med sig og sikre, at der bliver fulgt op med konkrete handlinger.