Foto: Colourbox.com

Svært at forene arbejde med en kronisk lidelse

For mennesker med en kronisk lidelse kan det være svært at fastholde et almindeligt fuldtidsarbejde. Det er dyrt for den enkelte og for samfundet.

17. maj 2017

Hvert eneste år får flere end 20.000 danskere i den arbejdsdygtige alder at vide, at de har en kronisk sygdom. Det betyder for en del af dem, at de har svært ved at finde eller fastholde et job.

Det skriver DR.

Således viser en undersøgelse fra Statens Seruminstitut ifølge DR, at fire år inden en kronsik sygdom bryder ud, har 70 procent et job. Når sygdommen rammer, er det tal faldet til 59 procent. Og det er et problem for den enkelte, som gerne vil arbejde, men som ikke får muligheden for det, og for samfundet i det hele taget.

De fem største kroniske sygdomme alene koster ifølge Statens Seruminstitut samfundet 4.6 milliarder kroner i tabt arbejdskraft, og det er kun toppen af isbjerget, hvis ikke der bliver gjort plads til de kronisk syge på arbejdsmarkedet, mener Mette Bryde Lind, der er direktør i Gigtforeningen og repræsentant i Sundhedsstyrelsens styregruppe for kronisk syge på vegne af Danske Patienter.

”Nye behandlinger gør jo, at en masse mennesker med for eksempel kræft overlever og bliver faktisk kronisk syge efterfølgende. Det kan også være hjertekarsygdomme eller gigtsygdomme, hvor man førhen måske ikke havde en chance for at komme ud på arbejdsmarkedet, så kan man det rent faktisk nu på grund af nye behandlinger,” forklarer hun til DR.

Læs hele nyheden fra DR HER.