Foto: Colourbox.com

Sundhedsstyrelsen: Gå til lægen, hvis du har brug for det

Selvom situationen med COVID-19 fylder meget i både offentligheden og i sundhedssystemet, så er det vigtigt, at man fortsat også går til lægen med andre symptomer, fastslår Sundhedsstyrelsen.

26. jan. 2021

Selvom sundhedsvæsenet er presset af COVID-19, er det fortsat åbent. Ring til din praktiserende læge, hvis du føler dig nedtrykt, oplever symptomer eller forværring af din sygdom.

Sådan lyder det fra Sundhedsstyrelsen, Danske Regioner og Danske Patienter, som samtidig anbefaler, at man holder fast i sine planlagte behandlinger.

For selvom mange behandlinger og undersøgelser udskydes, så vil det altid være en vurdering, om noget kan vente, eller om der er behov for behandling nu. Derfor er det vigtigt fortsat at gå til lægen, når man har behov for det, så man kan blive henvist til yderligere behandling, hvis lægen vurderer det.

Vaccinerne kommer
I øjeblikket rulles COVID-vaccinen ud over landet efter en prioriteret liste, som vi tidligere har skrevet om.

LÆS OGSÅ:
Nu rulles vaccinationsprogrammerne ud

I den sammenhæng skal det nævnes, at mange borgere med funktionsnedsættelser kan have svært ved at transportere sig til vaccinationsstederne, når tid er.

Men Social- og Ældreministeriet har i et notat slået fast, at alle kommuner kan og bør tilbyde befordring efter serviceloven til denne målgruppe. Om og hvordan det er organiseret i de enkelte kommuner, bør man kontakte sin kommune for at høre nærmere, hvis man har behov for befordring til vaccination mod COVID-19.

Stigning i tildeling af førtidspension ingen overraskelse
16. apr. 2021