Foto: Dansk Handicap Forbund

Større byggeprojekt på Dansk Handicap Forbunds Stranden i Charlottenlund påbegyndt

Stranden i Charlottenlund, som i 1962 blev givet til Dansk Handicap Forbund af skibsreder A.P. Møller, står over for store ændringer på udendørsarealerne. Første symbolske spadestik til byggeprojektet blev taget mandag.

30. nov. 2016

Dansk Handicap Forbunds Stranden, som ligger i Charlottenlund nord for København, stod i 2013 efter stormen Bodil under vand. Det blev startskuddet til det første symbolske spadestik, som direktør i Dansk Handicap Forbund Jens Bouet kunne tage mandag.

Med støtte fra A.P. Møller og hustru Chastine Mc-kinney Møllers Fond til almene Formaal står områdets udearealer over for et markant løft, som skal sikre en bedre anvendelse af området for forbundets medlemmer, ligesom det også gerne skulle sikre, at man ikke i fremtiden via vores matrikel kommer til at opleve vandmasser fosse ind på grunden, fortalte Jens Bouet i sin tale ved ceremonien.

”Stormen var et alvorligt wake-up-call for os. Det, der i mange år er blevet betragtet som en selvfølgelighed for vores medlemmer i lokalområdet, var pludselig i fare for at blive uanvendeligt, og derfor var det tydeligt, at vi måtte gøre noget. Det arbejde vi i dag begynder, glæder jeg mig meget til at følge og se resultatet af,” fortæller Jens Bouet.

Ombygningen af stedet er støttet fra A.P. Møller Fonden med et større millionbeløb, og efter planen skal området stå færdigt til benyttelse til sommer.

Det er ikke første gang, fonden støtter området med penge. Stedet blev i første omgang i 1962 givet til Dansk Handicap Forbund af A.P. Møller, så mennesker med handicap kunne komme et sted og nyde solen og bade uden at skulle forholde sig til blikke fra omgivelserne.

Siden er der kommet et klubhus til, som også er blevet til med midler fra fonden, og alt sammen har haft det sigte at øge livskvaliteten for de mennesker, der benytter stedet. Det samme er tilfældet med den opgradering, der netop er gået i gang, fortæller Jens Bouet.

”Dette byggeprojekt på Stranden bliver ikke alene en mærkbar opgradering af stedet, det bliver også startskuddet til en længere proces, hvor vi i samarbejde med brugere af stedet og et udvalg i Dansk Handicap Forbund vil arbejde for at gøre området endnu mere brugbart og sikre, at vi har et sted, hvor tilgængelighed, bestandighed og kvalitet er i højsæde for forbundets medlemmer og andre, som benytter området,” fortalte direktøren, inden glassene blev hævet, og projektet officielt blev skudt i gang.