Foto: Jeppe S. Kerckhoffs

Stor lydhørhed hos Radikale Venstre

Dansk Handicap Forbund har onsdag været til møde med Sofie Carsten Nielsen, beskæftigelsesordfører hos Radikale Venstre.

10. jan. 2018

Mødet med Sofie Carsten Nielsen fra Radikale Venstre hænger sammen med vores målrettede indsats for at påvirke processen omkring justering af reformen af førtidspension og fleksjob, og det fuldender vores rundtur til alle partierne omkring dette emne.

”Vi er glade for, at Radikale Venstre udviser stor interesse for at ændre på reformens svage sider – fx at mennesker med en arbejdsevne på mindre end syv timer skal kunne vælge mellem førtidspension, fleksjob og ressourceforløb,” fortæller landsformand Susanne Olsen om mødet.

”Vi har samme med Sofie Carsten Nielsen haft drøftelser om, at der er brug for et paradigmeskrifte, hvor man i højere grad fokuserer på resultater frem for processer – og så blev der nikket til vores pointer om, at der er stor forskel på forskellige målgrupper. For eksempel er det meget svært for mennesker med fysiske handicap at arbejde sig ud situationen, da tilstanden i bedste fald er stationær, og det ofte medfører nedslidning, hvis ikke man er meget påpasselig,” konstaterer hun.

Landsformanden har også benyttet lejligheden til at tale om styrkelse af fagligheden i kommunerne, samtidig med at fokus bliver flyttet fra pres på dem, som er hårdest ramt, til at få skabt et langt bedre jobmatch for dem, som står og venter på et job.

Sofie Carsten Nielsen blev også orienteret om, at Dansk Handicap Forbund kan lancere projekt ’Fjern barriererne’, som præsenteres fredag i denne uge – samtidig med, at Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet og Danske Handicaporganisationer afholder konferencen fredag den 12. januar.

Ved dagens møde deltog landsformand Susanne Olsen og afdelingschef Jeppe S. Kerckhoffs.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022