Foto: Colourbox.com

Slut for i år: Medlemmer får stoppet den vederlagsfri fysioterapi

Flere og flere medlemmer oplever at få stoppet deres vedlagsfri fysioterapi med øjeblikkelig virkning. Fysioterapeuterne begrunder det med budgetoverskridelser.

10. dec. 2019

Forbundet har den sidste tid modtaget en del henvendelser om, at medlemmer får stoppet deres vederlagsfri fysioterapi, fordi budgetterne til indsatsen er overskredet. Det viser de nyeste tal fra KL, og det bekymrer landsformand Susanne Olsen.

”Der er i flere af eksemplerne tale om medlemmer, som har modtaget en vedligeholdende behandling igennem mange år, og fælles for dem alle er, at det naturligvis vil have alvorlige konsekvenser, hvis de ikke kan få behandlingen. Det er stærkt bekymrende,” konstaterer hun.

Hos Danske Fysioterapeuter er man også ked for udviklingen. Konsulent i Danske Fysioterapeuter Jens Peter Vejbæk fortæller, at problemerne er opstået som konsekvens af seneste overenskomstforhandling, hvor kommunerne og regionerne krævede af få en fast ramme for de samlede udgifter til vederlagsfri fysioterapi. Det betyder, at der er kommet loft over, hvor meget de samlede udgifter til området må stige.

”Der er ingen tvivl om, at udgiftsrammen var den helt store knast under overenskomstforhandlingerne. Vi var ikke glade for den faste udgiftsramme, men med aftalen har vi samtidig forpligtet os på at holde os inden for den, og derfor beder vi nu de enkelte fysioterapeuter om at holde udgifterne til vederlagsfri fysioterapi nede resten af året og næste år,” siger Jens Peter Vejbæk.

Dansk Handicap Forbund er i tæt dialog med Danske Handicaporganisationer (DH), da problemstillingen rammer på tværs af mange diagnoser og derfor bør løftes i fællesskab af alle de berørte medlemsorganisationer.

Indbudte medlemsorganisationer mødes på torsdag med repræsentanter for Danske Fysioterapeuter, hvor problemerne vil blive diskuteret.

Fællesfront fra VærdigReform: Reform af førtidspension og fleksjob skal laves om
24. jan. 2020

Lige adgang til screening: Dansk Handicap Forbund med i udarbejdelsen af oplysning om HPV-hjemmetest
24. jan. 2020