Screendump fra TV MIDTVEST

Selv få timers nedskæring på hjælpeordningen har store konsekvenser for den enkelte

Den borgerstyrede personlige assistance (BPA-ordningen) er under massivt pres i en række kommuner i disse år, hvor man får indtryk af, at budgetter betyder mere end de mennesker, der skal have hjælp.

07. sep. 2020

I Dansk Handicap Forbund oplever vi fortsat et stort pres på BPA-ordningerne, som er afgørende for, at mennesker med de mest indgribende handicap kan fungere i hverdagen.

”BPA-ordningen er populært sagt medlemmernes arme og ben. Det kan være svært for udenforstående at sætte sig ind i, hvor afgørende det er at have hjælp omkring sig, når alle almindelige menneskelige handlinger, som andre foretager sig helt ubevidst, kræver hjælp. Derfor er det også højst kritisabelt, at vi oplever et voldsomt pres på ordningerne i disse år,” mener landsformand Susanne Olsen.

I Handicap-nyt nummer 4 / 2020 kan man læse historien om Skive Kommune, som har gjort sig uheldigt bemærket over det seneste stykke tid i forbundets rådgivning. Historien har også givet genlyd lokalt, hvor TV MIDTVEST besøgte medlemmet Mikkel Hansen for at sætte skarpt på kommunens kritisable besparelser på området.

”Det har stor betydning for den enkelte, når der laves om i det antal timer, som man kan få i løbet af en dag. Selv en time om dagen kan betyde alverden, også selvom det udefra set ikke ser markant ud,” siger Susanne Olsen med henvisning til Mikkel Hansens sag i Skive, som netop er en strid om ganske få timer i løbet af en dag.

Desværre er der meget lidt forståelse for de små nuancer med de store forskelle i de mange kommuner, hvor man har anlagt en aggressiv praksis, hvor man skærer markant i medlemmernes hjælp. De seneste år har det fyldt mere og mere i vores rådgivningsarbejde, hvor vi hver dag må hjælpe medlemmer med at undgå nedskæringer, som er i strid med lov og retspraksis.

Historien fra Skive kan du læse i Handicap-nyt nummer 4 / 2020.

Indslaget fra TV MIDTVEST kan ses HER

Løsning på vej? Centrale parter samlet til fælles drøftelse af hjælpeordnings udfordringer
23. sep. 2020

Fejlene fortsætter: Problemerne på handicapområdet skal løses nu