Foto: Colourbox.com

Satspuljeaftale skal hjælpe mennesker med handicap i job og uddannelse

Regeringen har sammen med de øvrige partier i satspuljekredsen indgået en aftale for 2019-2022 på beskæftigelsesområdet. Partierne er i år enige om, at flere mennesker med handicap skal hjælpes i job og uddannelse og har afsat 128,4 mio. kr. til indsatsen. Dansk Handicap Forbund er glad for at se, at der med satspuljerne nu kommer handling bag de mange ord fra politikernes side.

Satspuljepartierne har forhandlet inden for en samlet ramme på 542,6 mio. kr. og har i år prioriteret en ekstra indsats til mennesker med handicap, hvor mange fortsat står uden for arbejdsmarkedet – trods stor fremgang i beskæftigelsen. Der afsættes 128,4 mio. kr. til indsatsen de næste fire år. Indsatsen indeholder 11 initiativer, der i høj grad flugter med regeringens udspil på handicapområdet, der blev lanceret i sidste måned.

Det skriver Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse.

Partierne bag Satspuljeaftalen er desuden enige om at afsætte ekstra 81,6 mio. kr. til den særlige indsats for udsatte kontanthjælpsmodtagere, der indgår i ”Flere skal med 2”. Sidste år blev der afsat 87,5 mio. kr. til projektet. Hovedmålet er at udbrede de gode erfaringer fra ”Flere skal med” til flere udsatte borgere i kontanthjælpssystemet.

Hos Dansk Handicap Forbund er man glad for, at der nu ser ud til at komme handling bag den gode dialog, som forbundet har haft med ministeren gennem længere tid.

”Vi har i det sidste år været i dialog med beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, hvor vi har gjort opmærksom, at der fortsat er store problemer med barrierer for, at mennesker med handicap kan komme i arbejde. Med reformen i 2013 kiggede man alt for ensidigt på at presse mennesker, mens der har været alt for lidt fokus på at hjælpe dem, der er jobklar på forskellige niveauer, og brændende ønsker sig et arbejde. Vi har derfor set regeringens udspil som et tegn på, at der er vilje til at gøre noget, og med satspuljeaftalen ser det ud til, at man også vil sætte handling bag orden,” siger landsformand Susanne Olsen og glæder sig til at blive inviteret med i den videre proces.

” Det, der nu er afgørende, er, at man lytter til og inddrager handicaporganisationerne m.fl. i de konkrete initiativer. På den måde får vi sat den unikke viden i spil, som allerede findes herude i feltet.”

Det´ bare mænd – ny kalender hylder den (u)perfekte krop
15. nov. 2018

Det´ bare mænd – ny kalender hylder den (u)perfekte krop

Vind billetter til Nøddeknækkeren eller jul i Tivoli
12. nov. 2018

Vind billetter til Nøddeknækkeren eller jul i Tivoli

Dansk Handicap Forbund roser initiativer i næste års Satspuljer
09. nov. 2018

Dansk Handicap Forbund roser initiativer i næste års Satspuljer

Årets sidste FK-nyt er på hjemmesiden
07. nov. 2018

Årets sidste FK-nyt er på hjemmesiden

Debat: Nej til overvågning kan føre til bølge af uværdige og urimelige døgnanbringelser
31. okt. 2018

Randers FC inviterer til superliga-fodbold
26. okt. 2018

Randers FC inviterer til superliga-fodbold

Vi har brug for din støtte!

Alle beløb er fradragsberettigede, når du indtaster dit CPR-nummer.