Foto: Colourbox.com

Retssikkerheden på handicapområdet skraber bunden: Behov for økonomisk godtgørelse ved fejl

Ny rapport udarbejdet af Embedsværket og Advokatsamfundet dokumenterer endnu engang de store udfordringer, der ses på handicapområdet, og som Dansk Handicap Forbund har kendt til i årevis.

02. jun. 2020

Det står skidt til med retssikkerheden på handicapområdet. Det har handicaporganisationerne vidst og råbt op om i årevis, og nu dokumenteres det endnu engang i en ny rapport, som Embedsværket har udarbejdet for Advokatrådet.

Ud af de 7.226 borgere, som i 2019 klagede til Ankestyrelsen, fik 42 procent – over 3.000 borgere – enten medhold, eller deres kommune fik besked om, at sagen skal behandles igen. På børneområdet er det over halvdelen af sagerne, der skal behandles igen, og antallet af sager med fejl er steget jævnt siden 2013, viser tallene i rapporten.

Desværre er det ikke en nyhed for Dansk Handicap Forbund, at tallene ser ud, som de gør, og forbundet har da også arbejdet tæt sammen med Embedsværket og bidraget med både viden fra vores rådgivningsarbejde og konkrete eksempler til baggrund for udarbejdelsen af rapporten.

LÆS HELE RAPPORTEN HER.

Ud over de nedslående tal kommer rapporten også med en række anbefalinger til, hvordan området kan rettes op, og retssikkerheden genskabes. Blandt andet foreslår Advokatrådet, at der oprettes en såkaldt retssikkerhedsfond, som kommuner, der uberettiget har givet afslag på en ydelse, skal indbetale deres besparelse til. Pengene i fonden kan blandt andet bruges til kompensation, rådgivning og forskning til gavn for borgere med et handicap, så midlerne bliver på området og er med til at rette op på retssikkerheden på længere sigt, skriver Advokatrådet.

Og det er grundlæggende en god idé, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen.

”Vi støtter de grundlæggende idéer om, at der skal etableres ordninger med godtgørelser, når borgernes retssikkerhed krænkes. Det handler simpelthen om at fjerne kommunernes incitament til at spare gennem grænsesøgende afgørelsespraksis. I dag har vi en situation, hvor mange borgere direkte oplever krænkelse af deres retssikkerhed, og det går ikke, mener hun.

Grundlæggende handler det om at få trimmet systemet, mener Susanne Olsen, så ret er ret.

”Det handler ikke om at kræver urimeligheder, men blot om at man som minimum er sikret det fundament af kompenserende ordninger, som gør, at man som borger kan fungere på lige fod med andre borgere,” siger Susanne Olsen.

Heldigvis er der lyspunkter. Fx er der flere og flere, der ønsker at få ændret reglerne, så de svageste borgere ikke oplever krænkelser af deres grundlæggende retssikkerhed. Regeringen har forud for regeringsdannelsen i 2019 meldt ud, at ’det ikke skal være en kamp med kommunen at få den hjælp, man har behov for’, og det er et skridt i den rigtige retning. Men det er selvfølgelig ikke nok, understreger landsformanden.

”Fakta er desværre, at det ikke er blevet bedre. Og hvad skal der egentlig til for at få en holdbar løsning? Vi tror en form for godtgørelsesordning, som rapporten peger på, vil være afgørende,” siger Susanne Olsen.

Sommeren er over os – vi ses til august
03. jul. 2020