Foto: colourbox.com

Restriktionerne er væk, men epidemien er her stadig

Selvom restriktionerne omkring håndteringen af COVID-19-pademien er væk fra tirsdag, er det fortsat vigtigt af følge Sundhedsstyrelsens gode råd og retningslinjer. Specielt for mennesker i øget risiko for alvorligt forløb, lyder det fra myndighederne.

01. feb. 2022

Fra tirsdag den 1. februar er COVID-19 ikke længere betragtet som en samfundskritisk sygdom, og restriktionerne er fjernet. Sundhedsmyndighederne anbefaler dog fortsat, at særligt sårbare grupper følger de seks forebyggende smitteråd. Det gør sig også gældende for personer, som har fået 2., 3. og evt. 4. vaccinestik, da disse ikke beskytter 100 procent mod smitte, men beskytter mod alvorlig sygdom.

Det oplyser Sundhedsstyrelsen via styrelsens hjemmeside.

”Nu hvor smitten er meget høj, og samfundet er helt åbent, er det en god idé, at man passer ekstra på og fortsat husker på de seks gode råd. Vi skal stadig ofte vaske hænder, lufte ud og blive hjemme, når vi er syge,” siger enhedschef i Sundhedstyresen Bolette Søborg.

Sundhedsstyrelsens seks generelle råd

• Bliv vaccineret
  • Bliv hjemme og bliv testet, hvis du får symptomer
  • Hold afstand
  • Luft ud og skab gennemtræk
  • Vask dine hænder tit eller brug håndsprit
  • Gør rent, særligt overflader, som mange rører ved

Kilde: https://www.sst.dk/da/corona/Forebyg-smitte/Generelle-raad

Hun understreger, at særligt sårbare grupper skal være ekstra opmærksomme på at holde afstand og generelt undgå steder, hvor der er meget trængsel.

Sundhedsstyrelsen understreger desuden, at det er vigtigt, at medarbejdere, besøgende og pårørende i sundhedsvæsenet og i ældresektoren, hvor der er mange sårbare borgere, er særligt påpasselige og tager hensyn. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen fortsat, at personale i sundheds- og ældresektoren bruger mundbind, når de er tæt på borgeren, og at besøgende og pårørende også tænker over deres adfærd.

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet
22. jun. 2022

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID
09. jun. 2022

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID

Rapport om udviklingen af forhold for mennesker med handicap forpligter – vi er ikke færdige endnu!
24. maj 2022

Evalueringen er utilstrækkelig, og det nye udspil vil bevare status quo, lyder det fra et skuffet Dansk Handicap Forbund
19. maj 2022