Foto: Line N. Johansen og HamletScenen

REIMAGINE 2019: Videns- og handlingsfestival med internationalt perspektiv gentænker handicap, inklusion og tilgængelighed

Den 21. til 24. august løb Reimagine 2019 af stablen i Helsingør. Festivalen har slået sig op på at være et videns- og handlingsfestival, der vil gentænke, hvad det vil sige at have et handicap, og sætte fokus på inklusion og tilgængelighed. Dansk Handicap Forbund var med både på scenen og blandt publikum.

02. sep. 2019

At handle eller ikke at handle

Reimagine 2019 foregik sideløbende med Shakespeare Festivallen, hvor en nyfortolkning af stykket ”Richard III” udspillede sig på HamletScenen. Nyfortolkningen af "Richard III" var blevet til i samarbejde mellem danske og udenlandske skuespiller, handicaporganisationer og borgere. Dansk Handicap Forbund var også inddraget i denne proces.

Hamlet sagde, som bekendt, 'at være eller ikke at være, det er spørgsmålet'. Gennem forskellige kulturelle greb undersøgte Reimagine 2019, hvad det i dag vil sige at leve med et handicap. Spørgsmålet er, om man kan gentænke måden i at være i verden på, når man lever med et handicap, og om fælles handlen kan forandre vores fælles forestillinger?

En af metoderne, der blev taget i brug, var det såkaldte Action Lab. Her mødtes kunstnere, forskere, aktivister og personer med levet erfaring med at have et handicap på kryds og tværs om tre forskellige spor: handicap, inklusion og tilgængelighed. Gennem dialog, workshops, samskabelse, kunstneriske interventioner, digtoplæsning og fællesspisninger havde Action Lab til formål at resultere i konkret handling i form af manifester og planer for kollektive aktioner i et globalt netværk af personer, der enten lever eller arbejder med området. På denne måde søgte Reimagine 2019 at trække fokus 'fra scene til samfund' og gøre op med ellers konventionelle fortællinger om handicap.

Er handicappolitikken død?

Reimagine 2019 kom omkring temaer som handicapaktivisme, inklusion, repræsentation i medierne, tilgængelighed m.m. og havde flere internationale og nationale aktører på programmet. Dansk Handicap Forbunds landsformand, Susanne Olsen, var også på scenen sammen med Jacob Y.E. Nossell til en brandsamtale om handicappolitik. På 15 minutter fik Jacob og Susanne vendt og drejet, hvad der er op og ned i dansk handicappolitik, og hvordan vi får denne genoplivet. Dette var et gennemgående tema for lørdagens talks og debatter, hvor mange savnede nye måder at lave handicapaktivisme på.

Hos Dansk Handicap Forbund er vi spændte på, hvilke ringe i vandet Reimagine 2019 har skabt. Indtil videre har festivallen inspireret Helsingør Kommunes nye tilgængelighedsstrategi, og vi håber på i fremtiden at se meget mere nytænkning og handlekraft.

Reimagine 2019 er arrangeret af den selvejende NGO, EnactLab, med støtte fra Bevica Fonden, Elsassfonden, HamletScenen og Helsingør Kommune.

Læs mere om Reimage 2019 her.

Lær mere om EnactLab her.

LÆS OGSÅ:
Richard III – en forestilling på Kronborg Slot
Pressemeddelelse: Stort internationalt handlingsmøde vil nytænke handicap