Pressebillede

Regeringens udspil til ny servicelov bekymrer

Regeringen vil lægge mere ansvar over på kommunerne i forhold til at vurdere, hvilken hjælp en borger med handicap har brug for. Udspillet bekymrer landsformand Susanne Olsen.

08. sep. 2016

Onsdag eftermiddag præsenterede regeringen med social- og indenrigsminister Karen Ellemann i spidsen sit udspil til en revision af serviceloven. Dermed er efterårets forhandlinger skudt i gang, og dele af forslaget vækker særligt bekymring.

I sit udspil lægger regeringen op til, at man indfører et såkaldt indsatskatalog, som betyder, at kommunernes skønsbeføjelser til at vurdere, hvad den enkelte borger har brug for, udvides. I Dansk Handicap Forbund frygter landsformand Susanne Olsen, at et indsatskatalog vil sætte den enkelte borgers retssikkerhed over styr.

"Det ligner mest af alt et styringsværktøj for kommunerne, som de kan shoppe med for at spare penge. Indsatskataloget er nemlig – uanset indpakningen – ganske enkelt en udvidelse af kommunens skønsbeføjelser, som vil fratage borgerne grundlæggende rettigheder," siger hun.

Susanne Olsen opfordrer i stedet til, at man undgår et decideret rettighedstab og i stedet koncentrerer som om regelforenkling, når forhandlingerne ruller hen over efteråret.

"Det må ikke gå ud over den enkelte borger, og vi må ikke lave løsninger, der i så høj grad ser ud til at gøre det endnu sværere for mennesker, der allerede er udfordrede, at deltage på lige fod med alle andre i samfundet."

Det er ikke første gang, en revision af serviceloven forsøges. Sidst måtte daværende minister på området, Manu Sareen, droppe at gennemføre en ændring af loven efter pres fra handicaporganisationerne og en bred palet af aktører.