Pressebillede, Social- og Indenrigsministeriet

Regeringens ti sociale mål er en letkøbt omgang

Det er den håndholdte og individuelle tilgang til den enkelte, der virker. Det mener både regeringen og Dansk Handicap Forbund, men det kræver en investering at nå dertil.

19. maj 2016

”Lige muligheder forudsætter en indsats, der tager afsæt i den enkeltes særlige værdi, særlige behov og særlige kompetencer.”

Sådan skriver regeringen i indledningen, der præsenterer 10 mål for social mobilitet.

Ordene kunne sådan set også komme fra Dansk Handicap Forbund, men derfor er landsformand Susanne Olsen alligevel kritisk over for udspillet.

”Det lyder jo alt sammen meget godt, men jeg må desværre også konstatere, at det klinger en lille smule hult, når regeringen ikke vil tilføre flere midler til området. En konkret og individuel hjælp til den enkelte kræver ressourcer, som i øjeblikket ikke findes på området, og derfor har jeg svært ved at få øje på, at systemet skal kunne gøre det bedre, end det gør i dag,” siger Susanne Olsen.

Flere i arbejde og uddannelse
Blandt de ti sociale mål fra regeringen, handler blandt andre ét af dem om mennesker med handicap, og målet er, at flere skal i uddannelse og beskæftigelse. Det skal, ifølge regeringen, ske gennem en såkaldt job-først indsats.

”Og det lyder også fint, men jeg savner, at regeringen bliver mere konkret på, hvordan løsningerne skal komme. Den opgave ligger blandet andet hos kommunen, siger ministeren, men mange kommuner er pressede på økonomien, og jeg kan samtidig ikke forestille mig, at der er kommuner, der vil påstå, at de ikke allerede arbejder på at nå de mål, som regeringen her stiller op,” siger Susanne Olsen og fortsætter.

”Målene fra regeringen er så bredt formulerede, at man stort set kun kan være enig i dem. Det er det også for os. Og hvad skal målene så egentlig rykke,” spørger hun.

Dansk Handicap Forbund arbejder blandt andet gennem arbejdsmarkedsprojektet og nedsættelsen af et advisory board bestående af virksomhedsrepræsentanter på at få flere mennesker med bevægelseshandicap i job.

Sammen kan vi sætte handicapområdet på dagsordenen til folketingsvalget
05. okt. 2022