Foto: Dansk Handicap Forbund

Regeringens forslag rammer os alle

Regeringen vil ændre reglerne i bygningsreglementet, så det ikke længere skal være et krav, at mennesker med handicap skal kunne have adgang til nybyggede privatboliger. Den ændring vil ramme os alle, mener Dansk Handicap Forbund.

20. apr. 2017

Ifølge bygningsreglementet skal alle nybyggede enfamiliehuse bygges på en måde, så personer med handicap, som fx sidder i kørestol, har adgang. Den regel ønsker regeringen nu ændret.

Onsdag sendte boligminister Ole Birk Olesen (LA) forslag til ændring af bygningsreglementet i høring. Forslaget indeholder blandt andet ønsket om at sløjfe det omtalte krav.

Og det vil ramme os alle, mener landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen, for i takt med at vi alle bliver ældre vil universelt design – som fx niveaufri adgang er udtryk for – blive en nødvendig fremtidssikring af boligerne.

”Det er så ærgerligt, at vi i Danmark, som ellers bryster sig af at være fremadskuende, i den grad nu træder et skridt tilbage. I takt med at vi alle lever længere, bliver der også flere og flere mennesker, som udfordres på mobiliteten. De vil – ligesom vi – være afhængelige af, at man nemt kan komme ind alle steder. Derfor rammer regeringens forslag os alle sammen, og det er i den grad tilbageskuende,” mener landsformand Susanne Olsen.

Hun undrer sig samtidig over, at man i regeringen med den ene hånd tilslutter sig FN's handicapkonvention, som stiller krav til netop universelt design og lige adgang for alle, mens den med den anden hånd fjerner regler, der den grad modarbejder den.

Danske Handicaporganisationer er også ude med riven. Det kan man læse om på politiken.dk HER.