Foto: Colourbox.com

Regeringen vil skrotte fremtidssikringen af boliger

Vi lever alle længere, og dermed virker regeringens ønske om at skrotte kravet til at nybyggede private enfamiliehuse er tilgængelige tilbageskuende, mener Dansk Handicap Forbund. I stedet burde regeringen se kravet som en mulighed for at gå forrest inden for design og innovation, lyder det.

09. maj 2017

I sidste uge kom det frem, at regeringen med boligminister Ole Birk Olesen i spidsen ønsker at droppe kravet om, at nybyggede privatboliger skal bygges tilgængeligt for alle.

Regeringen vil gøre kravet til et tilvalg for den enkelte, men det er en helt forkert vej at gå, mener landsformand Susanne Olsen fra Dansk Handicap Forbund.

”Når man bygger huse i dag, findes der en lang række love og regler, som bygherren skal leve op til, og kravet om tilgængelighed for alle er blot ét i rækken. Vi lever alle længere, og dermed er fx niveaufri adgang til vores private boliger noget, som berører os alle – ikke kun en mindre gruppe mennesker i kørestol, som det af og til kan lyde som om. Regeringen burde anskue det som en måde at fremtidssikre boligerne herhjemme, så alle kan være med,” siger Susanne Olsen med henvisning til beregninger fra Danmarks Statistik, som viser, at en million danskere i 2016 vil være over 70 år.

Tænk det ind som design fra starten
En opgørelse fra SFI – Det Nationale Center for Velfærd viser, at hver fjerde mobilitetshandicap opstår i alderen fra 40-49 år – og knapt hvert femte opstår i alderen 50-64 år. Ifølge samme rapport fra 2014 opstår i gennemsnit hvert femte mobilitetshandicap i alderen 16 til 64 år.

”Tallene taler sit eget tydelige sprog, og de gør det klart, at vi alle kan få en eller anden form for fysisk handicap – og at risikoen er større, end man måske umiddelbart går og tænker,” lyder det fra Susanne Olsen.

I 2010 indførte politikerne kravet om universelt design – og altså dermed niveaufri adgang – i enfamiliehuse til private i bygningsreglementet, og var det den rigtige vej at gå, mener landsformand Susanne Olsen. For når man tænker det ind fra begyndelsen, kan man lave løsninger, som er vand på møllen for et kendt designerland som Danmark, lyder det.

Læs hele pressemeddelelsen fra Dansk Handicap Forund HER.

Tilbageblik: Et travlt halvår i SAPU
26. mar. 2020