Foto: Mads Stampe

Ree Park modtager Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2020

Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2020 går til Ree Park for deres arbejde med at sikre unge mennesker en hverdag med mening, hvor rummelighed og krav går hånd i hånd.

16. okt. 2020

”Jeg synes, jeg hører til her. Og det er rart at føle, at man hører til et sted,” siger Tobias. Han har efterhånden været flere tilbud igennem via Syddjurs Kommune, men hidtil er der ikke noget, der har virket. Han har haft svært ved at finde fodfæste i de fællesskaber, som han har været en del af tidligere, og følt, at hans ADHD-diagnose har fået for meget plads. Diagnosen har fyldt mere end godt er, mener han.

Men sådan er det ikke i Ree Park, hvor han for tre måneder siden startede et praktikophold. Og netop dét er en af grundene til, at safariparken i Ebeltoft modtager Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris 2020.

Det fortæller Inger Steen Møller, som er formand for Dansk Handicap Forbunds social- og arbejdsmarkspolitisk udvalg, i forbindelse med overrækkelsen.

”Virksomheden er i den grad gennemsyret af, at man vil gøre noget for andre, og at man gør det i fællesskab. Ree Park har blik for, at der er nogen, der har brug for en ekstra indsats for at komme ind på arbejdsmarkedet,” lyder det blandt andet i begrundelsen fra Dansk Handicap Forbund.

Det giver mening
Ree Park startede deres indsats med Ungeteamet for lidt over et år siden, og det var i udgangspunktet tænkt som en indsats, hvor de unge, som havde svært ved at finde fodfæste i livet og på arbejdsmarkedet, kunne komme i et forløb på 13 uger.

Men flere af de unge har været der i mere end et år, og det er fordi, det giver mening, fortæller Kamilla Hanberg Hansen, der er ungementor i Ree Park, og som er leder for det ungeteam, som parken modtager arbejdsmarkedsprisen for.

”Det handler ikke om, hvor mange vi får igennem vores forløb. Det handler om, hvor robuste de bliver,” fortæller hun og fortsætter.

”Mange af de unge, der kommer her, kommer med diagnoser. Og de har fået lov at fylde rigtig meget i deres liv, inden de kom her. Vi har med nogle unge mennesker at gøre, som i den grad trænger til nogle gode øjeblikke. Det er ønsket, at de kommer herfra med mod på livet og ny fortælling om sig selv,” fortæller hun.

En stor del af succesen ligger i, at de unge mennesker bliver en del af en rigtig arbejdsplads, hvor krav og godt sammenhold går hånd i hånd.

”Vi behandler dem med værdighed og ligeværd. Det er supervigtigt, og det er også det, de unge giver udtryk for: de er stolte af at være en del af den her arbejdsplads,” siger hun.

Stolte modtagere
De unge mennesker, som bliver en del af Ungeteam i Ree Park, visiteres fra Syddjurs Kommune. Og her er Gunnar Sørensen, som er formand for udvalget for erhverv og beskæftigelse i Syddjurs Kommune, utrolig stolt af at modtage prisen fra Dansk Handicap Forbund.

”Det er en anerkendelse, man sjældent får. Jeg synes, det er rigtig godt gået af både Ree Park og af de medarbejdere i kommunen, som sammen har fået idéen og ført den ud i livet,” siger han.

Samme stolthed sidder Kamilla Hanberg Hansen tilbage med efter overrækkelsen. ”Det er et kæmpe skulderklap til de unge, for det er deres proces, det her. De er stolte og glade, og prisen fortæller dem, at de har noget at vise og komme med. Det er vi alle sammen meget glade for,” fortæller hun.

Dansk Handicap Forbunds Arbejdsmarkedspris blev uddelt første gang i 2008. Prisen er et symbolsk skulderklap til en virksomhed, som blandt andet viser rummelighed og er med til at nedbryde fordomme om mennesker med handicap på arbejdsmarkedet.

DR afslører svindel med BPA-midler
29. okt. 2020

DR afslører svindel med BPA-midler

Retssikkerhedsproblem kræver ny finansiering af handicapområdet