www.colourbox.com

Politisk aftale om hjemmetræning af børn og unge

Regeringen har indgået en aftale med alle partier i Folketinget om at videreføre og forenkle reglerne for hjemmetræning af børn og unge med handicap. Forældrekredsen i Dansk Handicap Forbund ser positivt på det.

28. okt. 2015

Social- og indenrigsminister Karen Ellemann indgik tilbage i oktober en aftale med alle partier i Folketinget, så hjemmetræningsordningen for familier til børn og unge med handicap kan fortsætte. Der bliver justeret på reglerne, så de bliver mere enkle at bruge for forældre og kommuner.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Social- og Indenrigsministeriet.

Kommunernes sagsbehandling bliver styrket gennem øget inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer, som for eksempel fysioterapeuter og ergoterapeuter, hvor det er relevant, så afgørelser om hjemmetræning af børn og unge sker på et solidt fagligt grundlag.

For at det kan lade sig gøre, mener Forældrekredsen, at det er vigtigt, at man får lyttet til alle relevante kapaciteter på området.

"Man skal være meget opmærksom på, at kommunens egne fysioterapeuter og ergoterapeuter ofte ikke er specielt gode til de forskellige hjemmetræningsmetoder, og derfor kan det være nødvendigt, at man får input udefra. Og de forældre, der hjemmetræner, har ofte selv søgt og uddannet sig inden for specialområderne,” siger næstformand i Forældrekredsen Gitte R.R. Nielsen.

På baggrund af aftalen vil Social- og Indenrigsministeriet udarbejde et lovforslag med forenkling af reglerne, som skal understøtte en enklere og korrekt sagsbehandling og et mere målrettet tilsyn. Forenklingen betyder færre kommunale tilsyn med træningen i hjemmene og en ny mulighed for, at kommune og forældre kan aftale et fast beløb til træningsredskaber m.v., hvis de er enige om det. Og det håber Gitte R.R. Nielsen, at man bliver.

”Vi vil se frem til, at man kommer med nogle forenklinger og sørger for, at man sikrer børnene. Der er mange kommuner, som i dag siger nej til hjemmetræning, og det er ofte på bekostning af børnene. De får ikke den støtte og træning ved almindelig træning, som kan hjælpe dem, og derfor er det vigtigt, at man sikrer, at de kan fortsætte deres hjemmetræning,” konstaterer hun.

Lovforslaget bliver sendt i høring inden jul og forventes fremsat i Folketinget i februar 2016.