Foto: colourbox.com

Politisk aftale fjerner omstridt modregning af førtidspension

I en aftale mellem regeringen, SF, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne, som skal øge arbejdsudbuddet, fjerner man en omstridt modregning i fx førtidspensionen, som Dansk Handicap Forbund i årevis har været kritisk overfor. Derfor vækker det også glæde, at det nu endelig ser ud til, at den forsvinder.

26. jan. 2022

Med en ambition om at øge arbejdsudbuddet og konkurrenceevnen og skubbe på den grønne omstilling har regeringen sammen med fire partier indgået aftale om en ny reformpakke: Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder.

Pakken indeholder en række reformer, som samlet set styrker den strukturelle beskæftigelse med ca. 12.000 personer og øger Danmarks BNP med 0,7 pct. i 2030 svarende til ca. 17,5 mia. kroner.

Set med Dansk Handicap Forbunds øjne har især ét punkt i aftalen fået armene op over hovedet. Regeringen og aftalepartierne er nemlig enige om at afskaffe modregningen i socialpension som følge af en partners indtægt, som det sker i dag.

Det er utrolig frustrerende og trist at se medlemmer, der er afhængige af en førtidspension pga. et handicap, blive økonomisk klemte og blive begrænset i at leve et liv på egne præmisser, fordi deres partner tjener egne penge

Inger Steen Møller, formand for social- og arbejdsmarkedspolitisk udvalg, Dansk Handicap Forbund

Tiltaget træder i kraft pr. 1. januar 2023, hvis det stemmes igennem i Folketinget, og det ser Inger Steen Møller, formand i forbundets social- og arbejdsmarkedspolitiske udvalg, meget frem til. Modregningsreglerne har nemlig været et arbejdsmæssigt fokuspunkt i mange år.

”Det er utrolig frustrerende og trist at se medlemmer, der er afhængige af en førtidspension pga. et handicap blive økonomisk klemte og blive begrænset i at leve et liv på egne præmisser, fordi deres partner tjener egne penge. Det har været med til at øge presset i allerede trængte familier, og for den enkelte er det svært at acceptere, at fx deres handicap og den deraf følgende afhængighed af offentlig forsørgelse har fastholdt familien i en svær økonomisk situation,” konstaterer Inger Steen Møller.

Hun peger også på eksempler på familier, som har valgt ikke at bo sammen eller blive gift for at undgå at blive ramt af modregningsreglerne.

”På den måde begrænser vi mennesker, som fx lever med et handicap, i at leve det liv, de gerne vil, og jeg er glad for at konstatere, at politikerne nu heller ikke synes, vi kan være det bekendt som samfund,” lyder det.

Reformpakken indeholder desuden en række initiativer om blandt andet nedsættelse af dimittendsatsen på dagpenge og et øget beskæftigelsesfradrag.

Du kan læse mere og finde hele aftaleteksten via regeringens hjemmeside her.

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet
22. jun. 2022

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID
09. jun. 2022

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID

Rapport om udviklingen af forhold for mennesker med handicap forpligter – vi er ikke færdige endnu!
24. maj 2022

Evalueringen er utilstrækkelig, og det nye udspil vil bevare status quo, lyder det fra et skuffet Dansk Handicap Forbund
19. maj 2022