Pressefoto: Lars Thomsen

Parasportens Dag er for alle

Parasport Danmarks nye tiltag ’Parasportens Dag’ giver alle med et handicap mulighed for at stifte bekendtskab med idræt for første gang. Dagen bliver afholdt i tre forskellige byer den 23. september.

07. sep. 2017

Den 23. september åbner Parasport Danmark dørene for et helt nyt tiltag: Parasportens Dag. Her vil børn og unge med bevægelses-, syns– eller udviklingshandicap få mulighed for at prøve kræfter med parasport for første gang, eller prøve en helt ny sportsgren inden for parasporten, hvis man allerede er i gang. Parasportens Dag vil blive afholdt tre forskellige steder i Danmark: Aalborg, Vejle og på Frederiksberg.

”Parasportens Dag bliver en bred rekrutteringsdag, hvor børn og unge kan prøve, hente viden og information og stille spørgsmål om parasport. Alle er velkomne,” siger Søren Jul Kristensen, der er bredde- og teamchef i Parasport Danmark.

Tre muligheder til deltagerne
Parasportens Dag kommer til at bestå af tre dele: Parasportens STADION, Parasportens KONTOR og Parasportens MARKED.

På STADION har børn og unge op til 24 år mulighed for at prøve en masse forskellige sportsgrene under kyndig vejledning af dygtige trænere.

”Vi samarbejder med lokale klubber til Parasportens Dag, så der kommer til at være en stor faglighed hos de trænere, som skal instruere børnene. Parasport Danmarks fællestrænere og landstrænere vil også være med, og samtidig vil nogle af vores eliteatleter være til stede, og de vil give input inden for netop deres sportsgren,” siger Søren Jul Kristensen.

Mens stadionkonceptet har været repræsenteret på tidligere rekrutteringsdage, så er Parasporten MARKED en helt nye idé. Her vil det være muligt for alle at kigge nærmere på de idrætter, der ikke bliver præsenteret på STADION. Derudover vil der også være stande fra handicaporganisationer og relevante virksomheder, der vil have masser af gode input til udøverne og deres familier.

På Parasportens KONTOR vil Parasport Danmarks konsulenter stå klar med hjælp til at komme videre, hvis man har fundet en sportsgren, man har lyst til at udforske mere.

”Vi håber, at dagen bliver et inspirationssted for alle med et handicap, så de vil komme i gang med at dyrke idræt. Parasportens Dag skal være et samlingssted for alle i parasporten,” siger Søren Jul Kristensen.

Hør nærmere om Parasportens Dag på www.parasportensdag.dk eller kontakt Parasport Danmark.

Skate på Parasportens Dag – og dagen efter
På Parasportens Dag deltager også Street on Wheels, som er et skate-arrangement rettet mod kørestolsbrugere. Dansk Handicap Forbund er desuden medarrangør på et kørestolsskate-arrangement om søndagen den 24. september i Roskilde.

Interesserede kan læse mere om det arrangement på hjemmesiden og købe billetter til det i Dansk Handicap Forbunds webshop.