Foto: Laura Hansen

Organisationer og græsrodsbevægelser står sammen om at starte Velfærdsrevolutionen

Smertegrænsen er nået og dokumentationen er klokkeklar – senest med en bidende kritik fra Rigsrevisionen, som påpeger, hvordan handicapområdet gennem årene er blevet nedprioriteret. Nu kræver græsrodsbevægelserne sammen med de etablerede organisationer, at Christiansborg tager ansvar.

09. maj 2022

Den 5. maj 2022 stod over 25 organisationer sammen om en demonstration i København for at starte, det #enmillionstemmer har kaldt VelfærdsRevolutionen. Om baggrunden for initiativet udtaler medstifter Monica Lylloff:

”VelfærdsRevolutionen er et folkeligt oprør nede fra. Det velfærdssamfund – som vi alle ønsker at være en del af og bidrage til, så vi kan hjælpe hinanden, hvis vi skulle få brug for hjælp – det er gået i stykker. Den model vi egentlig har været så stolte af i rigtig mange år, den fungerer bare ikke. Og det er efterhånden ligegyldigt, hvor vi kigger hen i samfundet. I børnehaver, skoler, plejehjem, mennesker med handicap, der har brug for hjælp eller jobcentrene… Det sejler alle steder. Nu står vi altså sammen og siger, at det er et Christiansborg-ansvar at få det fixet.”

Demonstration for nytænkning af velfærdssamfundet
Til dagligt kæmper græsrodsbevægelsen #enmillionstemmer og organisationen Dansk Handicap Forbund begge for retssikkerhed og bedre vilkår for mennesker med handicap. Som mennesker bevæger vi os gennem tiden mellem de kasser, som samfundet er bygget op om, og det handler derfor også om daginstitutionerne, folkeskolen, uddannelsessystemet,  jobcentrene, plejehjemmene og sundhedsområdet.

Ligegyldigt hvilken samfundskasse vi kigger ind i lige nu, så fungerer det ikke. Derfor påpeger Monica Lylloff, at der systemisk er noget helt galt med den velfærdsmodel, samfundet er bygget op på. Så nu står græsrodsbevægelser og etablerede organisationer sammen, for man har fuldstændig glemt, at det altid skal handle om mennesker.

”Nu står vi alle sammen og peger ind mod Christiansborg og siger: det fungerer ikke, ligegyldigt hvor vi kigger hen! Det vil sige, at det er et gennemgående systemisk problem, så Christiansborg, nu er det jer, der skal på banen!”

For Dansk Handicap Forbund er det vigtigt at understrege, at selvom demonstrationen kun foregik i København, så gør behovet for ændringer sig gældende alle steder i landet.

Ud over #enmillionstemmer er VelfærdsRevolutionen støttet af:
ADHD-foreningen, Autisme- og Aspergerforeningen for voksne, Autisme Ungdom, CP Danmark, Dansk Handicap Forbund, Dissociations Netværk, Epilepsiforeningen, Foreningen Danske Døvblinde, Foreningen Stop Skolemistrivsel, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forældre til børn med særlige behov, Genoptræning Danmark, Handicapaktivisterne, Handicapinitiativet, Hjernebarnet, Hjerneskadeforeningen, Hvor er der en voksen, Kære Karina, Landsforeningen Autisme, Landsforeningen for socialpædagoger, Lev, Muskelsvindfonden, Psykiatri-Listen, Retssikkerhed i Familiers Trivsel, Rygmarvsbrokforeningen af 1988, SIND, Stop Fattigdom Nu, Syg på Kontanthjælp og Værdig Psykiatri for Alle.

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet
22. jun. 2022

Ungdomskredsen i Dansk Handicap Forbund udfordrer normalitetsbegrebet

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID
09. jun. 2022

Videoguide: Sådan sikrer din stemme adgangen til MitID

Rapport om udviklingen af forhold for mennesker med handicap forpligter – vi er ikke færdige endnu!
24. maj 2022

Evalueringen er utilstrækkelig, og det nye udspil vil bevare status quo, lyder det fra et skuffet Dansk Handicap Forbund
19. maj 2022